Sunday 8 October 2017

MIANG KHAM

Miang Kham....
Mak aku bawa balik hari Jumaat
Mak aku ajak aku makan..
Hahahaha....
Rasa macam pelik..
Aku x nak ar....


1st aku tengok bila mak aku serve..
Mati2 aku ingatkan Sirih dan Pinang..
Sebab aku dah penah tulis pasal..
CARA MAKAN SIRIH PINANG kat sini...
Kan...kan...sama jet kan....
Heeee...


Mulanya masa masuk jer kereta mak aku...
Nampak brkas makanan ni.
Aku ingat makanan apa..
Buka la....
Omak ai...bapak ar bau bawang bagai dalam kereta...!!!
Pastu ada lagi bau bercampur2.
Dah tutup pintu kereta lagia ar kuat bau dia...
Dah macam kedai runcit ada bau bawang bagai..
Selain bau bawang ..ada lagi bau lain..
Tapi aku x cam bau apa
Paling aku cam bau bawang jer..
Huh..masa nak turun kereta aku cepat- cepat semburkan Febreeze dalam kereta..
Pastu tutup..
Harap- harap esok xde lagi la bau bawang bagai tu dalam kereta .
Hrmmm..mau melekat pada pada sekolah aku...
Ishhh....jangan la..



Balik rumah
Mak aku buka bekas tu..
Mmmm...memang nampak macam Sirih Pinang
Cuma xde la plak aku nampak pinang...


Tapi bila mak aku ada petik daun kaduk tepi pagar parking tu..
Yes....Daun Kadul memanga ku kenal..
Daun Kaduk memang akh makan pun kalau mak aku buat Kerabu..
Kalau ulam aku kureng skit..


Mak aku bagitahu ni namanya Miang Kham...
Sejenis appetiser versi Thailand...
Kiranya macam makan sirih juga la.
Cuma sirih pinang dimakan bersama sirih..pinang..kapur..dan biasanya hanya orang- orang tua yang makan..
Syyyy...aku pun pernah makan sirih..
Tapi aku bukan orang tua yer..
Hihihihi...
Tapi yang ni diganti daun kaduk dan bahan lain terdiri daripada beberapa bahan masakan lain..

Mak aku tunjukkan caraakan Miang Kham..
Hmmm...memang macam makan Sirih Pinang la..
Sehelai daun kaduk tu dijadikan kon
Dimasukkan serba sedikit setiap bahan yang dah dipotong dadu kecil- kecil..
Aku cuma kenal bawang...cili padi...kacang tanah..limau nipis dan udang kering jer..
Ada yang aku x kenal sebab dah dipotong kecil..

Mak aku cakap bahan lain tu halia kelapa yang dipotong halus dan dibakar garing..
Semua bahan tu diambil serbA sedikit dan dimasukkan dalam kon daun kaduk dan akhir sekali dituangkan sedikit sos khas lalu dibonjot dan dimakan sekali gus...
Mak aku cakap kena suap habis sebonjot tu..
Tak boleh gigit sikit- sikit nanti sos meleleh.
Lagipun kata mak aku supaya semua bahan yang dicampur tadi dapat dikunyah bersama..
Barulah ada rasa yang sedap dan unik..
Rasa dia macamana..???
Haaa...yang ni aku x boleh nak komen..
Sebab aku langsung x rasa pun..
Mak aku paksa suruh aku rasa..tapi aku memang xnak..
Langsung x rasa nak cuba..
Mungkin sebab 1st impresion aku dalam kereta tu dah aku dah pandang negatif pada bau bawang bagai tu..
Hahaha...
Tapi mak aku cakap sedap sangat sebab rasa dia unik bila semua bahan tu dikunyah bersama...
Heee....nantilah...bila2 aku dah x pandang negatif laginpada Miang Kham ni aku akan cuba makan..


Ni Daun Kaduk yang mak aku petik tepi pagar parking tu...
Kalau nenek datang..
Nenek selalu akan petik Pucuk Kaduk tu..
Xde lak pic " Ladang Kaduk" tu..hahahaha..
Tapi ada pic dan cerita serta RESIPI PUCUK KADUK kat sini...
Cuma sekarang x sesubur dulu..
Mak aku petik untuk makan Miang Kham ni
Mak aku cakap ni sendiri extra...
Sebab set yang dibeli tu hanya ada 15 helai Daun Kaduk..
Kata mak aku...dolu masa duduk Kuaters mak aku pernah buat sendiri Miang  Kham ni..
Yang ini mak aku cakap order dari kawan...
Dia kira set..tapi ikit bilangan daun kaduk
Set tu maksudnya ikut helaian daun kaduk..
Yang ni mak aku cakap 15 helai Daun Kaduk harganya RM15..
Tapi sebab ada extra kuah dan bahan yang lain..
Mak aku petik daun kaduk tepi pagar parking tu..
Segar Dari Ladang gitew...!!!!
Hahaha...


Ni mak aku cakap pic dari WhatsApp mak Ismail
Mak Ismail pun beli jugak ker..???
Mak Ismail cakap cannot go..!!!
Hahaha...
Mak aku kata...
Dorang dah lidah Johoreian + Javanese.
Dah biasa makan tempe goreng cicah sambal kicap kot...
Sebab tu x boleh terima rasa Miang Kham..
Macam mak aku dah memang lidah Siamese...
Segala makanan Thai memanng  ngam ngan lidah mak aku..
Hehehehe...tapi itu kata mak aku..
Aku x kata pun...
Sebab aku yang lidah Western ni pun memang cannot go..
Kikikikiki.....
Larikkkkkk......!!!

No comments:

Post a Comment