Friday 27 October 2017

ASAM PEDAS SARDIN..AYAM GORENG

Asam Pedas Sardin
Lauk hari Sabtu
Pagi2 lagi mak aku dah masak 2 tin Sardin ni
Sebab kakak kata nak balik kolej
Tapi akhirnya x jadi
Tapi lauk ni tetap juga jadi lauk lunch sampai dinner
Dan....4 ketul ikan sardin tu la yang jadi Nasi Goreng Sardin hari Ahad
Hahahaha...


Pic gelapnya...
Mak aku yang snap pic ni
Patutnya kuah merah
Tapi nampak gelap
Aku pun pelik
Bila amik handphone mak aku..
Aku check kat camera..
Mmmmm...patut la..
Flesh pun mak off
Pastu mak aku bising naper pic x cantik
Mmmm...mak aku memang selalu camtu
Kalau biar mak aku yang snap pic memang gelap la...blur la bagaj
Bila cakap camtu..
Nanti mula la mak aku akan cakap bagai
Konon dolu2 mana ada smartphone
You all lain la lahir2 jer atas gajet bagai
Hahaha....korang aser sanggup  ke nak tahan telinga
So...baik jangan komen..
Cakap jer pic ni gelap sebab cuaca ni
Salahkan jer lah pada cuaca
Hahahaha....


ASAM PEDAS SARDIN...
 2 tin kecil sardin
2 biji tomato-potong
1 sudu asam jawa + 2 mangkuk air
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 tangkai daun kesum
2 sudu minyak

Bahan Blend:
10 cili kering- gunting &rebus
1 bawang besar
2 bawang putih
2hiris lengkuas
1 batang serai
1 sudu belacan

Bahan blend..
Mak aku dah suap2 blend dan packing simpan dalam peti ais..
Nak masak amik jer 1 pack


Panaskan minyak dan tumis bahan blend sampai garing naik minyak


Masukkan tomato buah


Tambah air asam



Masukkan sardin...daun kesum,garam
dan masak hingga mendidih sekali lagi


Perlahankan api supaya kuah naik minyak
Sesuaikan rasanya


Selain Asam Pedas Sardin
Mak aku buatkan Ayam Goreng Tepung Pedas  ni


Tengok mak aku buat senang je
Celup ayam dalam susu
Pastu gaul ngan tepung pedas
Biar 1/2 jam..
Mak aku cakap supaya cili dan lada dalam tepung tu sebati dengan ayam


Pastu goreng
Makan panas2..
Yummy

No comments:

Post a Comment