Friday 7 October 2016

JERUK MANDAI GORENG & CARA BUAT JERUK MANDAI

Jeruk Maidai Goreng...
Campur ikan bilis +Cili Padi + Bawang Besar
Lauk bermusim...


Lauk ni hanya ada pada musim Cempedak
Sebab Jeruk Mandai a.k.a Jeruk Kulit Cempedak..
Cempedak ni mak aku kata buah-buahan bermusim..
Maksudnya hanya ada bila tiba musim..
Sama juga seperti durian rambutan.
Kalau buah x bermusim maknanya berbuah sepanjang tahun atau ikut suka suki dia rasa nak berbuah..dia berbuah lah..
Macam betik..nangka.  pisang...

Ni...Jeruk Mandai Goreng juga
Tapi hari lain nyer goreng..
Ada cili padi hijau...
& bawang lebey...
Heee...tu favourite mak aku
Mak aku kata ni lauk sempoi..
Mak aku la suka sangat lauk ni..
Aku...?
mmmm...aku pun suka tapi xder lah sampai macam mak aku..heeee

JERUK MANDAI GORENG
5 keping jeruk mandai
1/2 cawan ikan bilis dibuang kepala & perut
1 bawang besar hiris
5 cili padi
1/2 cawan minyak


1. Perah jeruk mandai supaya tos air jeruknya

2. Carik atau siatkan kulit mandai nipis-nipis jika ingin yang garing..

3. Panaskan minyak & goreng jeruk mandai yang sudah disiat dan diperah aiernya hingga kering..bila garing angkat.

4. Goreng pula ikan bilis hingga garing..
     Masukkan semula mandai goreng & tambah cili padi,bawang & kacau hingga bawang lembut..
Siap...
CARA BUAT JERUK MANDAI KLICK DI SINI...

Ni stok Jeruk Mandai mak aku...

Mak aku buar lepas Raya Haji masa bawa balik cempedak pokok ne nek tu...

No comments:

Post a Comment