Wednesday, 17 December 2014

SORONG PAPAN TARIK PAPAN,BUAH KERANJI DALAM PERAHU.....

SURUH MAKAN,DIA MAKAN,
SURUH MENGAJI,DIA TAK MAHU.....

Haaa..2baris pembayang sebagai tajuk...
2 baris lagi tu maksudnya....
Itu pantun 4 kerat...
Pantun ni ada yang 2 kerat
Ada yang 4 kerat..
Ada 6 kerat...
Ada 8 kerat ...
Bukan kena kerat..tapi kerat tu kira baris dia la...
Camana aku tau...?
Cikgu  la ajar...!!!!

Dah 2 minggu x update diary maya aku nih...!!
Balik kampung la...
Kampung nenek xde wifi...
Hehehehe....


6 Dicember 2014.....balik kampung....
Haaaaaa....jangan x tau
Pastu..camera tu duduk diam2....sampai la esoknya baru kuar dari beg...




Gambar pertama ...bukan kat kampung tapi kat umah Achik..
Mak aku yang beria-ia sangat suruh aku amik gambar benda alah ni....
Pastu bagi soklan kuis....suruh aku teka benda ni...
Hmmmm....sampai sudah aku xleh jawab...
Sudahnya...mak aku yang kena bagi jawapan...
Hahahaha...
Tapi memang aku x tau....
X pernah tengok...
Kata mak aku...
Ni la "Buah Keranji"
Ooooo...
Camni ke rupa buah keranji....yang dalam pantun tu....

 Sorong papan tarik papan,
Buah Keranji dalam perahu,
Suruh makan,dia makan,
Suruh mengaji,dia tak mahu..
 
Kenapa buah keranji dalam perahu?
Kenapa bukan atas pokok?
Heeee...soklan cari penyakit tuh..!!!!
Hmmm...ingatkan macam buah kelapa ke...buah durian ke...
Rupanya kecik jew...
Hitam plak tew.....
Lupa nak tanya Achik ..kat mana dia dapat buah keranji ni...
Nampak ada 2 bungkus kat dapur rumah Achik...
Tapi xde sesapa pun makan..
KECUALI...
Mak aku jew yang makan habis sebungkus...
Aku,,,?
Hmmmm...aku cuma rasa sebiji jew sebabbb...
MASAMMMMMM....!!!!
Bila pecahkan kulit hitam tu..nampak isisnya warna coklat..
Ingatkan manis...rupanya masam wei..!!!
Mak aku kata ni Buah Keranji Siam...
Aik, buah keranji pun ada Siam..ada Melayu kew..?
 Kata mak aku la....ada 2 jenis keranji...
Buah keranji ni dari Thailand....
Buahnya lebih besar & kulitnya macam velvet & lebih tebal
Kalau buah keranji  kampung ...mak aku kata saiznya agak kecil & kulitnya nipis..
Mak aku kata kat kampung memang ada pokok keranji tetapi bukan la nenek punya....
Hmmmm....biar mak aku cakap berulang2 pun aku bukan faham pun sebab aku x pernah tengok pokok keranji & xboleh bayangkan Buah Keranji kampung tu...
Buah Keranji Siam ni pun...sib baik ada kat umah Achik...
Kalau tidak...memang aku x tau pun...
Huhuhuuhu..!!!!!






5 comments:

  1. npe buah keranji tu digunakan dlm pantun tu😅ape sbbnya n ape kaitannya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Coz nak. Samakan rima la kot..
      Keranji.. Mengaji
      Perahu... tak mahu.

      Kottttt.. Hahahaha

      Delete
    2. kalau pantun klasik selalunya bukan hanya rima.... ada maksud tersirat

      Delete
    3. 👍👍👍TQ info

      Delete
    4. untuk hilangkn mabuk laut.. jadi sediakan buah2 yg masam.. kena dengan buah keranji yg masam n kecil senang di bawa tak makan ruang untuk simpan dlm perahu..

      Delete