Sunday 1 September 2013

MERDEKA...!...MERDEKA...MERDEKA....!!!!

SELAMAT HARI MERDEKA YANG KE-56.....
MALAYSIAKU BERDAULAAT: TANAH TUMPAHNYA DARAHKU....


Sabtu 31 Ogos 2013...Hari ni cuti...naper la 31 Ogos ni hari Sabtu..kalau hari Ahad ke bleh gak sambung cuti sampai hari Isnin...
Tengah malam tadi memang dam..dum..dam.. la bunyi bunga api sampai ke pagi...Dalam TV ada cakap ada pertandingan bunga api kt Putrajaya ...aku x gi pun..Nak ajak mak aku..? hmm sah2 la dia x nak...So,tengok je la bunga api dari tingkap  rumah aku...

Bunga api memang banyak...tp aku amik gambar xcantik...so,malas la nk post banyak2...


Pagi ni pun dalam pukul 7 lebih dh dengar bunyi helikopter terbang kt ruang angkasa kawasan rumah aku...Gambar yg paling atas tu kalau tengok betul2 sebenarnya ada banayk helikopter tgh buat u-tern...betulll...memeng helikopter buat u-tern kt situ......nampak sayup2 je sbb jerebu ..dh 3 hari jerebu dh mula buat hal lagi..




Ni bukan gambar aku gi Dataran Merdeka...Ni aku snap je gambar dari TV3....w/pun x gi Dataran Merdeka...skurang2nya  aku amik tau juga pasal sambutan merdeka tahun ni...

Masa ni mak aku tengah ceramah kat aku ni..hehehe..Mak aku kata dulu2 masa dia skolah..dia slalu amik bahagian perbarisan hari merdeka...tp peringkat sekolah..daerah & paling tinggipun peringkat negeri je... bukan peringkat kebangsaan....mak aku kata masa tu dia aktif Persatuan Bulan sabit Merah Malaysia...

Pastu bila dia datang KL sbb belajar kt sini...dia selalu gi Dataran sambut merdeka sama2...masa tu mak aku kata tahun 90-an la...Dia remaja lagi..dia kata berebut naik bas mini @ bas Tong Fong dari Bandar Tun Razak gi Dataran...nk sambut merdeka..LRT & Komuter lum ada lagi ...ntah la...aku x bleh nak bayangkan pun sbb aku blm ada lagi masa tu...hahahahaa
Ternganga la kejap mulut aku dengar mak aku dok citer...macam pejuang2 kemerdekaan la semangat mak aku masa citer tu...hahahaha( aku ketawa dalam hati je....sbb takut mak aku kecik hati..)hehehee

Mak aku kata aku & budak2 sekarang kurang semangat merdeka...Hmmm..camana nak semangat...smalam kt skolah pun aku ngan kawan2 x puas hati...majlis "Ambang Merdeka" smalam kejap je..nyanyi lagu "1 Malaysia"...lagu " Jalur Gemilang" & lagu " tanggal 31 Ogos"..Yang kami x puas hati..lagu "Tanggal 31 Ogos" tu pun bukan yang Sudirman nyanyi...x best la...kureng semangat kalau orang lain nyanyi...

Pastu Cikgu Ayob sebut Merdeka!!! 5 x....dah...tu je..masuk kelas...Tahun2 lepas ada la jugak macam2 ...ada fesyen show la...lakonan merdeka la...nyanyian lagu patriotik la.. & macam2 lagi la..Yang paling best masa aku darjah berapa ntah..aku dh x ingat..tp masa tu siap kawad ..berarak ramai2 bawa bendera Malaysia pusing kt jalan depan skolah...memang best sangat....Tapi..tapi...tapi...naper semua tu dh x ada skarang...sedis tau...sbb kena masuk kelas awal...heeeee




No comments:

Post a Comment