Tuesday 30 October 2018

SAYUR KACANG PANJANG GORENG TELUR

Mak aku masak Sayur Kacang Panjang Goreng Bertelur
Mak aku cakap ni antara sayur nostalgia mak aku
Haaa...naper...nenek selalu masak ker..?
Mmmm..mak aku cakap bukan sebab nenek selalu masak
Tapi sebab ni sayur  yang masak kat Sekolah dalm subject SRT
Hahahaa.....baru ingat ak aku pernah citer masak masak Sambal telur tu
Tapi bezanya mak aku cakap masa masak kat sekolah guna banyak telur dan sikit saja kacang panjang
Mak aku cakap guna 8 biji telur dan 10 batang jer kacang panjang
Huh...itu bukan  Sayur Kacang Panjang Bertelur dah tu..
Itu Telur Dadar Kacang Panjang dah tu...!!
Haaaa...rasanya mak aku pernah masak Telur Dadar Kacang Panjang
Tapi bila cari kat Older Post x jumpa la plak
Bila cari kat image baru jumpa
Rupanya TELUR DADAR KACANG PANJANG ....tu kat sini....
Tajuk post tu Sosej Masak Kicap
Memang x jumpa la
hahahaha...


Sayur Kacang Panjang Goreng Bertelur..
Sedap wei..
Rupanya sayur ..kalau makan panas2 sedap jer..
Heee...kadang aku x suka sayur
Bukan semua tapi sesetengah sayur la..
Tapi sayur kacang panjang goreng bertelur ni rasa sedapnyaaaa...
Rangup dan chkup rasa..
Telur dia lak  bukan lembik basah tu
Tapi versi tekur hancur garing
Mak aku cakap sebab ty kena guna minyak lebih skit ..
Supaya telur tu garing
Kalau minyak terlebih sangat...
Mak aku pesan...lepas telur dah garing..
Cedok la buang skit minyak tu..
Pastu baru masukkan sayur...
Lagi 1 pesan mak aku sayur kalau goreng ..just sekejap sahaja..
Kalau goreng lama nanti nampak kecut dan x rangup ...dan rasa dia memang x segar lagi dah..
Last one...mak aku kata kena makan panas2..
Haaa....yang tu aku setuju
Sebab memang sayur ni sedap masa makan panas2...
Actually mak aku ada masak lauk lain lagi
Tapi post sayur ni la dulu
Sebab kalau simoan lama nanti dah sejuk x sedap dah..
Kena post masa panasw dan rangup lagi ni..
Hahahahaaaaaaa....




SAYUR KACANG PANJANG GORENG BERTELUR
15 batang kacang panjang
1 batang lobal merah
2 biji telur
5 cili kering
1 bawang  holland
3 ulas bawang putih - cincang
4 sudu minyak
1 sudu teh garam
1 sudu teh lada sulah

1. Kacang panjang dipotong anggarn 2 cm
2. Lobak merah juga dikerat anggaran 2 cm supaya sama panjang deangn kacang.Kemudian potong jejari
3. Potong cilikring dan hiris bawang holland
4. Panaskan minyak dan tumisis bawag putih cincang dan cili kering.(minyak agak banyak supaya nanti telur garing)
5,. Pecahkan telur dan kacau macam telur hancur dan goreng sampai telur hancur garing
6. Masukkan garam dan lada sulah supaya sebati dengan telur
7. Masukkan kacang panjang,lobak merah dan bawang holland
*. kacau sekejap sahaja dan matikan api supaya sayur kekal rangup

2 comments:

  1. salam,

    lauk standard kat rumah, kacang panjang, kacang buncis, kacang botol goreng dengan telur.. letak sikit kicap manis sedap tak pun makan dengan nasi dan kicap... sedap....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul3..
      Sebab kiter pun makan ngan kicap...
      Heeee.....sama taste la..

      Delete