Saturday 26 April 2014

MUFFIN PISANG....BEKAL 2 MINGGU YANG LEPAS

Muffin Pisang ...bekal 2 minggu yang lepas....
Hahahaha...nasib baik muffin ni dh dijadikan gambar...dapat la simpan sampai 2 minggu..walaupun sebenarnya semua muffin ni dah masuk dalam loji Indah water..hahahaha
Masa ni mak aku memang tengah syok buat muffin...3 hari berturut2 mak aku masak muffin...kakak la paling suka ...3 hari berturut2 jugalah kakak bawa bekal muffin...
Sebenarnya mak aku gian buat muffin sbb dia baru beli mould muffin tu...Masa nak cari vakum hai tu aku ada nampak mould muffin tu..terus aku suruh mak aku beli.Asalnya aku nak suruh mak aku buatkan cupcake...tapi mak aku buat muffin plaks...Kata mak aku buat muffin x banyak songeh...Tapi kali pertama buat muffin chip coklat aku rasa macam keras je...Tapi muffin pisang ni memang lembut giler & semua kawan aku yang makan dorang cakap sedap...Kakak lagi la...3 hari dia bawa bekal muffin..balik rumah makan muffin...sarapan makan muffin...pastu dia bising cakap baju dia dah makin ketat...hahahaha dah macam muffin la tu..heeee
Haaa...ni la bahan-bahan nak buat Muffin Pisang...Pisang tu asalnya ada 5 biji tapi 2 biji aku dah ngap...heee
Kali pertama mak aku guna butter cair...Kali ke-2 mak aku guna minyak masak je...&...&...& kitorang sepakat bersetuju bahawa muffin yang guna minyak masak lagi sedap sebab x muak....
Resipi...?
Hmmmm... mak aku copy paste dari folder resipi mak aku...Mak aku kata dia amik dari internet....

MUFFIN PISANG (dapat 18 biji muffin)
2cwn tepung naik sendiri(tepung kek)
3 telur
3/4 brown sugar
1/2 camt soda bikarbonat
sikit esen pisang
3/4 cwn susu
2 biji pisang besar
1cwn minyak
sikit garam


1. Lenyek pisang.Campur soda,minyak,gula ,garam & telur....
    Bubuh tepung dalam mangkuk & tuangkan campuran pisang tadi & kacau.
2. Semua bahan digaul je...bila semua dah gaul memang nampak cair. Tambah esen pisang..tapi sikit je sbb esen pisang baunya agak kuat...Pastu kalau nak tambah coklat chip tambah je...
 3. Letak paper cup dalam acuan muffin & sudukan sampai 3/4 penuh....
4. Yang ni mak aku taburkan almond flake...mak aku memang suka almond...Aku plak suka kalau mak aku letak coklat chip atau coklat rice....nyum3...Masukkan dalam oven 280' C & masak selam 15-20 minit...
5...Masa tengah bake muffin ni...waaaaa...satu rumah penuh dengan bau muffin....suka sangat aku kalau ada bau kek @ roti masa mak aku tengah bakar...buat perut jadi lapar...
6. Yang banyak almond tu favorite mak aku...yang ada coklat chip tu...sah la aku nyer...hehehehe..Nyum3....

No comments:

Post a Comment