Friday, 6 May 2022

KE PEKAN RABU ALOR SETAR PADA HARI RAYA KE-3

 Hari Raya ke-3 kami 4 beranak ..saya,mak,Adah dan Cella ke Pekan Rabu Alor Setar.Kalau dulu kami menziarahi secara bergilir dengan keluarga arwah bapa saudara sebelah ayah di Baling.Tapi raya tahun ni kami tak ke sana.Achik pula tengah bz ada keluarga iparnya dan rakan Pakcik dari KL akan datang beraya.Maka,kami anak beranak sahaja ke Pekan Rabu.Visi  nak cari Halua Maskat kesukaan saya.Sudah bertahun tak makan kerana PKP..Tak terfikir pula nak cari kat shopee..Terlanjur raya ni,pasti juadah ni ada di Pekan Rabu.

Kebetulan raya ke-3 tu hari Rabu... 

Nama ja Pekan Rabu tapi Kompleks Pekan Rabu ni buka setiap hari.


          pic Google

Kami ke sini lagi setelah kali terakhir datang KE SINI PADA TAHUN 2018.


Kami sampai dalam pukul 12 tengahari..Kebanyakan yang buka kedai barangan makanan.

Nampak macam tak ramai..

Tapi bila lalu kedai-kedai tu...baru nampak ramainya manusia


Nasib baik jumpa juga halwa maskat yang saya nak ni...
Tapi tu laaaa...
Datang musim raya...
Tambah pula lepas lama depa tutup sebab covid..
Harga kena urut dada sikit la...( bukan semua la)
Dulu harga halwa maskat ni RM5 sebekas..
Pastu sebelum covid naik sikit RM6...
Sekarang dah jadi RM15 untuk bekas yang semakin nipis tu.Berat dalam 250gm.Lagi mahal dari dodol.
Dodol panas boleh dapat RM7 untuk setengah kilo..
Kerepek pisang paket kecik yang dulu bokeh dapat RM3 pun dah jadi RM10...Baulu panas sebelum covid RM10 sekerang RM15...
Kuih karas 1 bekas dulu RM10 sekarang kalau yang lipat 3 segi RM15 kalau lipat 4 segi melonjak.RM20 sebekas.
Memang semua barang dimana jua pun dah melonjak harga.Harga bahan mentah juga sudah mahal...apatah lagi makanan yang ready to eat..

Jom la layan video kat Pekan Rabu ni..Baru rasa real sikit kan...

Mulut bising cakap mahal...Tapi kalau dah masuk sini,memang akan kena sampuk hantu membeli...hihihihi


Kalau nama perempuan dan wanita...tipulah kalau masuk.sini tak membeli...hahahaha

So...ronda cepat-cepat..Keluar cepat-cepat..hihihi
Dah...jom balik

Sampai rumah tak sabar nak cicip halwa maskat..
Sayangnya rasa dan tekstur tidak seperti yang selalu saya makan dulu.Dulu teksturnya kenyal dan manis serta berminyak haruman minyak sapi.Now...hanya warnanya yang masih sama...teksturnya hanya lembik semata macam kacau tak masak.Rasa tidak semanis halwa..Saya hanya cicip sepotong..kemudian terus terbiar...Mana nak cari halwa maskat yang rasanya macam dulu?
Puas saya belek shopee..nampak macam ada....Nak kena order jugak nih...

Ni la barang yang kami beli selama ½ jam kat Pekan Rabu...RM100++


No comments:

Post a Comment