Saturday 30 September 2017

LEMPENG KELAPA GARING CICAH SAMBAL PETAI

Lempeng Kelapa Garing Cicah Sambal Bilis Petai...
Bukan untuk Tea Time..
Tapi untuk Dinner..
Ni pun simpan dalam draf siap2
Reset schedule untuk publish sbg catatan diary hari ni
Sebab pagi ni sampai petang nak joint bengkel study kat BTHO
Last minutes...
Hahaha....



Makan Malam....
Mak aku crakap xnak masak nasi..
Hahaha..kalau baca x habis...macam kejam jer kan mak aku kan...
Hahaha...sebenarnya mak aku xnak masak nasi sebab masa otw balik dah singgah makan Naan Cheese ngan Teh Tarik kat mamak..
Tapi bila malam perut masih lapar..
Heeee...bukan 1 perut jer yang lapar..
Tapi 2 perut yang lapar
Perut aku dan perut mak aku laaa...
Hahahaha...



Lempeng Kelapa Garing...

Cicah ngan Sambal Bilis Petai...
Tapi dah pernah tulis...

RESIPI & MACAM2 SAMBAL PETAI kat sini...
xde resipi Sambal Petai yang hari ni nyer sebab Sambal Petai ni Mak Ismail yang bagi..
So, mak aku deside nk wat Lempeng Kelapa Garing ni untuk cicah Sambal Petai
Alhamdulillahh....
Allah sentiasa melimpahkan rezeki...


Sebab nak buat 2 kepingbjer lempeng ni..
Mak aku cakap guna 1 cawan tepung jer


LEMPENG KELAPA GARING
1 Cawan tepung gandum
3/4 cawan air suam
1/2 cawan kelapa parut putih
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh gula
2 sudu minyak.

1. Campur tepung,garam,gula dan kelapa serta gaul rata.
2. Tambah air suam sedikit semi sedikit hingga dapat adunan yang likat dan kental
3. Biarkan 5 minit
4. Panaskan 1sudu minyak dalam kuali
5. Bila minyak panas,masukkan separuh adunan dan ratakan dengan belakang sudu supaya nipis
6. Biarkan garing dan terbalikkan supaya dua- dua permukaan garing
7. Hidangkan pans- panas dengan Sambal Petai @ jika suka manis hidangkan dengan Susu Pekat..


Jangan x tahu yang aku pun tahu masak Lempeng Garing ni
Naper...x cayer..?
Haaaa..yang x cayer...
Yang memang cayer...
& yang baru nak belajar
Untuk step by step yang lebih jelas bagi mendapatkan adunan kental dan cara buat Lempeng Tebal & Garing ni boleh
Klick
RESEPI LEMPENG KELAPA GARING kat sini...

Ini mak aku cakap Lempeng Versi Garing
Lempeng  lain pun mak aku selalu juga masak
Antaranya...
LEMPENG CAIR & CERITANYA kat sini

Mak aku la yang makan Lempeng Kelapa Garing ni cicah Sambal Petai tu...
Aku x makn pun
Sebab hari sekolah & kalo ada seminar or bemgkel or apa2 event memang aku xmo makan petai...
Hahahaha...


Untuk aku mak aku gorengkan fries


Fries cicah ngan mayonese & Thai Chilly Sauce...

No comments:

Post a Comment