Monday 11 April 2016

ASAM PEDAS KEPALA IKAN SALMON...


Asam Pedas Kepala Ikan Salmon...
Menu lunch minggu lepas..
Tapi ni menu mak aku makan sorang..
Aku...???
Mak aku x kasi aku makan kepala ikan..
Kata mak aku x bagus nanti mudah lupa apa yang diajar guru.
Mak aku kata orang yang dah habis belajar x per..hahaha
Habis aku pandang je ke..?
Mmmmmmm...aku makan isi ikan salmon goreng..

 Mak aku memang cukup suka kepala ikan salmon..
Selalu mak aku masak Kari
YAng ni asam pedas..
Kuah dia aku makan juga tapi kepala tu memang aku x makan..
Mak aku kata sedap berlemak,,
Tapi kalau mak aku bagi makan pun aku x minat nak makan kepala ikan..


ASAM PEDAS KEPALA IKAN SALMON

1 kepala ikan salmon
1/2 cawan minyak
1 batang terung-potong serong & goreng dalam minyak panas
1 sudu asan jawa + 2 cawan air
2 tangkai daun kesum
garam & sikit gula

Bahan blend:
15 cili kering-rebus
1 bawang besar
2 bawang putih
1 camt belacan
2 hiris lengkuas

1. Panaskan minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan kepala ikan dan balik-balikkan seketika
3.Tambah air asam jawa,garam & sikit je gula
4. MAsukkan terung yang dah digoreng.
5. MAsukkan daun kesum & rasa asam garamnya.
6. Sesuaikan rasa & siap



No comments:

Post a Comment