Tuesday 3 May 2016

CEKODOK PISANG / BANANA BALL......SARAPAN HARI SABTU...

Cekodoks Pisang...
 Mak aku kata orang kampung panggil ni Banana Ball..
Hahahaha...mak aku memang....
Sarapan kitorang  hari Sabtu baru ni...
Makana peberet kakak ni...
Kakak boleh mekan sepinggan cekodoks ni sorang dia jer tau..
ish..ish..ish...
 
Cekodoks ni bukan bersendirian tau...
Sebabbbbb ....
Tu ha.....


 Mak aku juga ada masak Mihun Goreng Daging ..
 Aku snap dalam kuali lagi..
Masa ni mak aku tengah bz la masak cekodok & Mihun ni...

Meriah kan sarapan hari ni...
Heeeee.... sebab hari ni makan berempat ..
Ramai la sikit,,,
Selalu aku ngan mak aku jerk...
Hari ni ada abang & kakak sekali..
Abang balik hari Jumaat sebab kan Ahad ni cuti 1 Mei Hari Pekerja.
Kakak plaks tengan cuti sem .

Jangan tak tau...yang mihun ni x habis ..
Bukan sebab x sedap..
Tapi sebab semua berebut cekodoks..
Pastu lepas sarapan...mak aku ajak gi Alamanda lunch kat sana
Balik dah malam...
Mak aku masak lagi bagai sebab abang dah nak balik

Eh...nak citer cekodoks dah jadi lain...
Heeee..
Pisang Cekodoks ni mak aku kata Ustazah Zaimah yang bagi..
Bukan sesikat tau..
Tapi setandan..
Mmmmm patut la minggu ni menu pisang jerk..heeee

CEKODOK PISANG/BANANA BALL...resipi mak aku

10 biji pisang-lenyek
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 sudu  teh baking powder
1/4 sudu teh soda bikarbonat 
1 sudu butter/margerine
sikit garam
sikit gula jika nak lebih manis
minyak untuk goreng

1. Lenyek pisang & campur denga baking powder & soda.
2. Tambah gula & garam & butter
3. Tambahkan tepung dan adunkan hingga rata
4. Adunan mesti keras supaya tidak terlalu menyerap minyak nanti.
5. Guna 2 sudu teh untuk menjemput adunan dan goreng hingga garing..
Siapppp

No comments:

Post a Comment