Monday 9 May 2016

PASTA OLIO & BANANA BALLS


Pasta Olia & Banana Ball a.k.a Cekodok Pisang...
Banyak kan....?
Heee...ni citer bulan lepas lagi ni..
Mak aku masak untuk bawa gi umah sedara..




Cekodoks tu kan minggu tu mak aku asyik buat kuih dari piasangggggg jer...
Sebab kawan mak aku bagi setandan pisang tu..
Haaaaaa...jangan x tau yang pasni mak aku akan buat lagi cekodok pisang sebab pisang tu ada lagi..
Walaupun dah sebulan piasang tu masih ada....!!!
Haaaa...kalau pisang dah masak mana boleh simpan lama kan..
Tapi mak aku boleh bagi pisang tu tahan lama..
Nak tau..?
Haaaa...pisang yang dah masak banyak-banyak tu..mak aku lenyekkan banyak2 & bahagikan kepada beberapa bahagian.
Masuk dalam plastik bersih & frozenkan biar beku...
Bila nak buat cekodoks...mak aku kata kuarkan pisang lenyek yang dah beku & biar hingga hilang beku..pastu campurlah tepung bagai untuk buat cekodok @ lepat paisang..
Betullll...pisang tu masih elok..xde hitam nyer...
Tak caya..???
Nanti pasni klu mak aku guna pisang beku tu aku update lagi...
Tapi yang ni pisang fresh sebab yang beku tu sedang bertapa dalam freezer..
Heee macam mak aku buat KAT SINI......


 CEKODOK PISANG/BANANA BALL...resipi mak aku

10 biji pisang-lenyek
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 sudu  teh baking powder
1/4 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu butter/margerine
sikit garam
sikit gula jika nak lebih manis
minyak untuk goreng

1. Lenyek pisang & campur denga baking powder & soda.
2. Tambah gula & garam & butter
3. Tambahkan tepung dan adunkan hingga rata
4. Adunan mesti keras supaya tidak terlalu menyerap minyak nanti.




Pasta ni plak mak aku kata guna Angel Hair yang halus-halus tu...
Selalau mak aku akan guna vermecelli pasta..
Camaner aku tau...?
Sebab kalau gi shoping barang dapur..memang aku yang jadi tukang tolak troli & pilih barang2 ngan mak aku.
Aku memang akan ikut bontot mak aku sebab mak aku tu mudah lupa diri...
Heee..bukan lupa diri pengsan ke tu,...
Tapi mak aku ni main capai segala barang dalam supermarket tu sampai penuh trolly..
Selalunya aku yang akan warning mak aku suruh beli barang ikut keperluan..bukan ikut kemahuan..
Haaaa...baik x aku..??
Anak solehah oooo...chia..chia..chia...
Sampaikan pernah juga beberapa kali ada barang yang x perlu tu bila mak aku amik masuk dalam trolly...aku amik senyap2 letak balik kat rak..
Bila balik mak aku bukan check sangat pun sebab selalunya aku yang akan pilih barang basah masuk peti ais..barang kering masuk dalam kabinet dapur
Syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy...jangan cakap mak aku tau..!!!!!

PASTA OLIO...mak aku
2 bungkus pasta angel hair
1 bungkus daging cincang @ 4 keping daging burger (dihancurkan)
10 ekor sotong
10 ekor udang
1 bawang besar
5 bawang putih
1/2 sudu lada hitam tumbuk
Daun pasly
garam
4 sudu minyak zaitun

1. Panaskan air yang banyak hingga mendidih & tambah garam(untuk rebus pasta)
2. Panaskan minyk & tumis bawang besar & bawang putih yang sudah dicincang.
3. Masukkan daging cincang & kacau hingga berubah warna.
4 Sementara tu masukkan pasta dalam air mendidih & biar agak lembut.(baca kat bungkusan )
5. Masukkan sotong  & udang dalam tumisan daging & gaul rata.
6. Bila pasta sudah lembut kaut dam terus masukkan dalam tumisan tadi.
7.Masuk lada hitam & gaul rata..
8. Tabur daun pasly yang sudah dicincang.


No comments:

Post a Comment