Saturday 1 November 2014

SAMBAL AIR ASAM BUDU....SEDAPNYAAAAAAAAAAA...!!!!!


Awal-awal sudah cakap Sambal Air Asam Budu.......
Makanya kalau tengok semua barang ni dah boelh agak la....hehehehe

Sambal Air Asam Budu nama yang diberi untuk sambal belacan bersama ulam kacang bendi celur di atas ni...
Tapi ulam kacang bendi celur tu hanya mak aku yang makan...
Aku makan sambal tu cicah ngan Ayam Goweng...!!!!
Macam makan Nasi Ayam Penyet lak rasanya.....
Sambal tu pun ada rasa macam Sambal Ayam Penyet..
Sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....!!!!


Aku memang sangat suka kalau makan nasi ada sambal belacan yang cair-cair & x pedas sangat la...Kalau yang pedas giler memang aku x makan la...
Walaupun aku suka sambal belacan, tapi aku bukannya cicah dengan ulam macam nenek aku atau macam mak aku yang memang hantu ulam...Biasanya aku paling suka kalau cicah dengan ayam goreng atau ikan bakar..
Hanya beberapa ulam je yang aku suka ..macam ulam petai...hahahaha
Hmmm..memang aku suka sangat petai..terutama kalau buat sambal dengan udang...!!
Ulam lain yang aku pernah makan ialah kobis...kobis yang mentah2 tu memang sedap...ulam salad & ulam kacanh botor..tapi makan sikit2 je la..bukan macam mak aku...
Kalau tengok mak aku kat kampung..kalau makan ulam......,mau nangis kambing2 semua...sebab risau nanti dirang xde  makanan lagi...hahahahaa
Kat kampung nenek banyak ulam kat keliling rumah je...ualam raja..ulam pucuk ubi..ulam daun kaduk..ulan pucuk gajus..ulam buah putat...& macam2 lagi la..Ada banyak lagi ulam yang aku x tau nama..
Ni Sambal Air Asam Budu untuk lunch semalam...
Nampak mak aku 2x tambah nasi...hahahahaha
Aku..?
Aku deit...hanya tambah 3x je..hahahaha..
Mana ada...sepinggan je aku makan...tapi penuh la..hehehee
Mak aku kata Sambal Air Asam ni mak aku tengok kat blog Dapur Tanpa Sempadan.
Kata mak aku lagi dalam blog tu banyak resipi yang sedap2.
& kata mak aku lagi..jangan x tau yang bloger tu seorang lelakiiii...!!!!
Waaa...tentu best kalau aku jadi anak sedara dia..dapat makan sedap2..hahahaha
Sebab stok budu ada lagi dalam peti ais tu...makanya hari ni aku request suruh mak aku buat lagi Sambal Air Asam Budu ni...hehehehe
Budu ni mak Zamir yang bagi..
Ala..mak Zamir..mak Kak Nurul kawan kakak tu...
Mak dia selalu juga bagi macam2....keropok lekor la..keropok keping la...serunding...ikan yang ayah dia pancing...kuah rojak....jeruk mangga...& paling best..haaa ...BUDUUUUU...!!!
Nama budu ni....Budu Sedap..No.1 Di Klate...

Dorang kan orang Kelantan....
Mesti la tau budu yang the best kan...!!!! heee

 Tadaaaaaa......
Mak aku dah siap kumpulkan bahan nak buat Sambal Air Asam Budu lagiiiiiiiiiiiiii......
Ni bahan yang nak buat Sambal Air Asam Budu tu...
Mak aku kata tengok dalam blog Dapur Tanpa Sempadan...tapi semalam nyer sambal tu mak aku kata lupa nak bubuh bawang sebab mak aku kata hanya save resipi tu dalam kepala jew..hahahaa
Mak aku kata guna banyak cili merah & sikit je cili padi sebab  kalau boh banyak cili padi...hmmm memang aku x makan la...pedash..!!!!
Pastu tambah buah tomato sebab nak bagi feel air asam...

SAMBAL AIR ASAM BUDU..cara mak aku
Kalau resipi asalnya kat sini

2 biji cili merah yang besar
5 cili padi merah
1sudu teh belacan
1/2 sudu teh pes asam jawa
1/2 buah tomato
1/2 bawang besar
1/2 sudu teh garam halus
1 sudu teh gula
1/2 limau nipis
3 sudu budu


Lesung batu ni jangan lupa.....hahahaha
Lesung batu ni selalu mak aku guna untuk tumbuk garam & kunyit untuk sapu pada ikan ..
Alu dia plak...aku yang selalu guna..
Bukan untuk tumbuk cili....tapi untuk pecahkan air batu...hahahahahaa

Kalau nak buat sambal tu banyak2 mak aku kata pakai blender lagi baik ..
Tapi sebab yang nak makan sambal ni..hanya aku ngan mak aku jew....
Mak aku kata guna lesung batu je lah..
Kalau nak blend takat beberapa bili cili tu mak aku kata nanti dia x nak hancur..

1. Masukkan cili padi,cili merah & belacan dalam lesung batu & tumbuk lah...tum..tum...tum..!!!!!
Syyyy...!!! mak aku kata alas la lesung batu tu dengan kain..!!!
Jangan jadi macam salah sorang jiran aku ni...
Kalau menumbuk.....
Omak aiiiiii......rasa bergegar rumah..rasa bergegar kepala #t@*k....hahahaha

2. Dah hancur cili tu baru masukkan bawang & tumbuk lagi..Mak aku kata masa ni kena hati2 sebab masa ni bawang tu akan berair & kalau terpercik masuk dalam mata.......!!!
Masa tu kita punya jiran pulak akan bergegar telinga dengan jeritan maut...!!!!! hahahaha

3. Pastu masukkan buah tomato & pelan-pelan lenyek sampai tomato tu hancur & sambal jadi berair..
Tambah garam...gula..pes asam jawa & buduuuu....kacau rata...

4. Perah pulak limau nipis..Mak aku kata mak aku guna Lemon Hijau yang Pn Rohanita kasi tu..hiris nipis2 & campurkan...

Makan la dengan ulam-ulaman...
Kalau cara aku...makan la ngan ayam goweng ..ikan bakar pun sedap...hadoiiiiiiiii...!!!
Laparrrrrrrrr.....!!!!
Laparrrrrrrrr....!!!!
Laparrrrrrrrr.....!!!   


2 comments:

  1. sy ikut resepi di atas tp sy olah sikit sebab sy tgk mak sy letak serai. serai hiris nipis2 dan tambah ikan rebus sekali. ikan tu dicarik2. mkn dengan nasi panas2. xde lauk lain pun xpe. dah cukup sambal budu dgn ulam..sedap. dan satu lg saya cuba tukar gula kpd gula melaka. try n error..hihi rasanya sedap juga. ok bye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaaaaa ..
      Cam sedap la campur isi ikan
      Mmmm ..nanti nak minta mak kiter try jugak lah letak ikan tu..
      TQ sharing idea...

      Delete