Sunday 12 October 2014

KOLE KACANG....TERKUJAT

Kuih Kole Kacang....
Kata mak aku kuih ni antara kuih yang agak leceh nak buat sebab taburan atas kuih tu..
Mak aku kata yang warna coklat berbintil2 atas kuih tu namanya Tahi Minya..
Di ulangi ya....Tahi Minyak
Bahasa biasanya..Taik Minyak..
Ni bukan sebarang taik tau...
Ni taik yang boleh dimakan...
Mak aku kata ada lagi satu kuih Kelantan..namanya Taik Itik...hahahaha..nape la boh nama taik kan...
Ni la rupa taik minyak tu.....dibuat daripada santan kelapa yang dimasak hingga kering & menjadi minyak...Minyak tu boleh guna untuk menggoreng makanan lain & yang ditabur atas kuih ni adalah hampas dari minyak tu..tu la taik minyak..
Kata mak aku mungkin dinamakan taik minyak sebab orang2 dahulu membuat  minyak masak sendiri dengan cara memasak santan hingga kering dan dan berbintil coklat ni...Minyaknya diambil & bahan berbintil coklat ni dibuang..Sebab tu namanya Taik Minyak..Tapi bukan la buang terus..Biasanya taik minyak ni mak aku kata akan jadi rebutan kanak-kanak masa zaman dolu2..selain daripada ditabur atas kuih Kole Kacang ni..Zaman dolu mak aku kata minyak masak bukan mewah macam sekarang..Mungkin sebab susah nak hasilkan & harganya agak mahal..Minyak masak sekarang ni minyak kelapa sawit & teknologi moden dah mudahkan minyak diproses & harganya tidak semahal minyak kelapa..
Eh..bersyarah panjang plak mak aku..tapi aku suka bila mak aku bercerita zaman dulu2 & paling aku suka kalau mak aku cerita makanan..buah-buahan & perkara2 yang ada pada zaman mak aku kanak2 & tida lagi pada zaman aku kanak2..heee
Selalunya waktu nak gi sekolah sepanjang dalam perjalanan ke sekolah aku akan suruh mak aku ceritakan zaman mak aku kanak2...Suka sangat aku dengar...
 Ni Kole Kacang yang mak aku masak pada 18 September...
Asalnya mak aku kata dia beli Tepung Kacang Hijau tu sebab nak buat Kole Kacang untuk bawa gi umah Cikgu Normila pada 13 September untuk kenduri anak dia nak gi study kat UK...
Waaaaa...UK tu..bkn Ulu Kelang tau..ni betul2 UK..United Kingdom...bestnyerrrrr...!!!!..
Cikgu Normila tu kira mak angkat aku la ..heee
Mak aku kata x jadi buat sebab mak Salsabila dah buatkan Kole Kacang tu..
Makanya mak aku buat untuk kitorang je makan... 
Namanya Kole Kacang Terkujat
Sebabnya warna dia pucat macam orang terkejut...!!!!
Hahahahaha
Mak aku kata sebab guna gula nnisey Klate warna dia pucat sikit...
Kalau nak warna gelap cantik kena guna gula merah ..nama gula merah tapi warnanya dark brown tau..heee

KOLE KACANG ...Mak Aku

Tahi Minyak:
3 cawan santan pekat

Kole Kacang:
1 cawan tepung kacang hijau
4 1/2 cawan santan
sikit garam
2 daun pandan
3 keping gula nnissey @
(1 cawan gula merah + 1/2 cwn gula pasir dimasak dgn 1cwn air)
sikit minyak kelapa(yang masak tahu minyak)

Mula-mula buat la tahi minyak dulu:

 1. Masak santan dengan api kecik hingga kering
2. Sentiasa kacau bila sudah mula berbintil..Bintil tu yang akan jadi tahi minyak nanti,,
 3.. Lama kelamaan bintil akan bertukar perang  & cecair yang jernih la namanya minyak kelapa
 4. Jika suka warna tahi minyak tu gelap teruskan kacau @ goreng tahi minyak tu hingga gelap..
5. Pastu tuang dalam tapisan untuk asingkan minyak & tahinya...
Awasss..!!!! minyak tu panas tau..!!!
6. Ni minyak kelapa nya..jangan buang pulak..!!! Boleh guna untuk menggoreng ke..menumis ke & juga untuk campur sikit dalam kuih koleh kacang

Tempoh membuat tahi minyak ni dalam 1/2 jam la.Itupun jika santan tu pekat..
Jika santannya cair makin lambatlah sebab nak tunggu air tu kering...
Lagi satu kata mak aku...kalau santan tu pekat dapatlah minyak & tahi minyak tu banyak..
Kalau santan tu cair kuranglah tahi minyak dan minyaknya...sebab minyak& tahi minyak tu dari santan..bukan dari air...
So,kata mak aku janganla mengada nak tambah air banyak2 dalam santan tu sebab minyak & tahi minyak tu xkan bertambah doh....Lagipun buat penat je nak masak lelama..heeee

Cara Buat Kole Kacang:
 1. Bancuh semua bahan untuk kole kacang.
Ratio..1: 4.5
Maknanya 1 cawan tepung kacang+4 1/2  cawan cecair

2. Kacau atas api perlahan hingga pekat sambil masukkan sedikit minyak supaya tidak melekat
 3. Masak hingga meletup2 & tidak melekat pada kuali...

 4, setelah masak tuangkan dalam loyang & taburkan tahi minyak...
 5. Boleh juga tuang dalam acuan kecik2 & tabur tahi minyak..
 Ni versi acuan kecik2......

Ni versi potong...bila dah sejuk warnanya lebih gelap tapi masih pucat juga...So lain kali mak aku kata kena guna gula merah yang gelap tu...

No comments:

Post a Comment