Saturday 18 October 2014

RAYA HAJI 2014...

Huh dah seminggu juga aku xsempat update blog aku...blog ni kan dairy aku...
so kena la update...heheheh
Tapi ada 3 entri  mak dah tolong ...
Sayur Cili Hijau Tumis....
Pulut Pagi vs Kopi O.....
&
Bengkang Ubi Saiz Mini...
Tapi kata mak aku ...mak aku hanya masukkan gambar & resipi je...
Xde apa2 cerita....
Ok lah tu sebab aku memang x sempat nk mengadap lappy ni....
Sebabnya selepas UPSR kan cuti Raya Haji...
Pastu minggu ni aku gi Kem Pengakap Peringkat Wilayah kat Pusat koko Selangor selama 3 hari...

Sebab ni dairy aku maka nak juga aku simpan bebarapa gambar sepanjang Raya Haji 2014...yang dah 2 minggu berlalu...hehehe

Asalnya mak aku kata Raya haji kali ni raya kat KL je sebab UPSR belum selesai...Lagipun mak aku kata x sihat sebab dah seminggu sakit kepala..Mak aku dah call nenek cakap x balik Raya Haji..
Tapi  hari Khamis tu masa gi klinik sebab dah seminggu sakit kepala mak aku kata doktor bagi cuti suruh rehat...

Hari Jumaat hari sekolah lagi tapi sebab mak aku  cuti akupun sama la xgi sekolah...
Pukul 6 pagi mak aku kejut suruh siap nak balik kampung..
Aikkkk....kata x nak balik...
Kata mak aku sebab dah cuti..baik la balik..kakak pun dah 2 hari cuti
Terus amik baju masukkan dalam beg....siap
Makanya pukul 6.30 pagi terus bertolak balik kampung...
Memang sempoi lah,,,,,
Bangun ...cakap nak balik..terus balik..hahahaha
Pastu masa dah sampai Tapah terus call Achik bagitau dah OTW nak balik kampung...
Achik pun bagitau ...dia pun x jadi balik Pahang...
Pastu call nenek bagitau OTW....nenek lagi la suka..
Pastu siap2 pesan kat nenek suruh masakkan asam pedas ikan keli..hehehehe
Ni bukan rumah nenek...Singgah rumah ni nak amek Ketupat Daun Buluh yang Achik dah tempah .Mak aku kata pokok buluh kat belakang rumah tu la kot dorang buat bungkus ketupat tu...Mak aku memang hantu ngan Ketupat daun Buluh,,,
Ni la Ketupat daun Buluh tu....dah tinggal separuh,,,,
Banyak gambar aku hanya amik guna HP....tapi xde USB nk tranfer gambar...hanya ni je yang ada..
Sarapan Pagi Raya Haji...Nasi Arab...
 Mak aku ngan Achik masak 2 periuk....
Nenek masak Ketupat Pulut
Ketupat Pulut Hitam
Kari Daging..
Lain-lain tu kerepek2 & sikit kuih
Tapi satu pun aku x hambik gambar...
Gambar orang datang beraya pun aku x hambik..
Gambar gi raya ngan Mayah & The Gang pun aku x hambik..
Camana la buleh jadi camtu...
Huhuhuhuhu....

 Tengahari Pakcik balik bawa daging qurban...
Budaj Aqil tu tengah susun dulang nak isi daging....
 Nenek tengah agihkan daging qurban...
Daging tu Achik & Pakcik nyer qurban....
Dah petang baru ingat nak amik gambar ngan Budak tembam ni....
Masa ni tengah tunggu mak aku siap nak gi amik Ketopat daun Buluh yang tempah nak bawa balik KL
Layan Budak Tembam main apa ntah...hahahaha

Petang raya gi lagi umah Ketupat Daun Buluh tu sebab mak aku tempah untuk bawa balik KL
 Jalan ke kampung nenek....Padi sedang menghijau...Mak aku kata baru ditanam...belum ada buah padi....
 Ikan Haruan..ikan sepat...ikan puyu & ikan keli kering...banyakkkkkkkk
Yang ni nak bawa balik KL...Nenek kata ikan2 ni semua Pak Njang yang tangkap guna serkap semasa ikut traktor yang bajak sawah...
 Ikan Pekasam....Ikan wajib bawa balik KL setiap kali balik kampung...
Nenek memang pandai buat ikan pekasam & ramai orang datang beli untuk anak-anak dorang bawa balik KL juga kot...hehehehe
 Ketupat Palas..Bekal bawa balik KL hari Isnin..Raya Haji ke-2
Sampai KL hari Isnin pukul 2 petang sebab mak aku memang bertolak awal dari kampung...Kata mak aku nak ngelak jem...Sampai rumah terus masak Sup Tulang Daging Qurban...Slruppppppp...
G+Daging Qrban Goreng..
Huhahihahau..ntah apa2 aku tulis pasal raya haji ni...
xpe yang penting aku faham ...


No comments:

Post a Comment