Sunday 18 October 2020

ASAM PEDAS KEPALA SIAKAP - PKPB KALI KE-2

 Hari ke-4 dalam PKPB kali ke-2...

Minggu ni minggu Asam Pedas Sedunia.. 

Hahahhaa.. Memandai declare hari asam pedas sedunia... Sebab kat umah aku makan asam pedas jer minggu ni. 

Asam Pedas Udang Galah. Asam Pedas Daging & ni Asam Pedas Kepala Siakap

Actually Asam Pedas Kepala Saiakap ni mak aku masak lebih dulu daripada Asam Pedas Udang Galah & Daging tuh.. Sebab Asam Pedas Kepala Siakap ni mak aku masak hari Rabu lagi... 

Kepala Siakap ni memang besar pun. Tengoklah sampai penuh kuali kecik tu. Lebih besar daripada tapak tangan aku. Takde plak snap pic ikan siakap ni sebelum dipotong. Sebab masa mak aku potong aku mandi. Masa mak aku bawa balik ikan ni.. Huh.. Besar betulll... Mak aku cakap lebih 1 hasta.. Haaha tau ker 1 hasta..? Aku tahu, 1 hasta tu ukiran dari siku hingga ke hujung jari tengah.. Panjang la kaaaaaaannn... Asam pedas mak aku kali ni ada rasa macam tomyam pun ada. Mak aku cakap sebab letak daun limau purut. Sebabnya daun kesum xde. Mak aku kata ganti daun limau purut sebab takut ikan ni hanyir sebab ikan air tawar. Tapi yang pasti ikan ni memang x hanyir, xde bau macam ikan siakap yang beli sebelum2 ni.. Sedap jer isi dia fresh

ASAM PEDAS KEPALA SIAKAP

1kepala ikan siakap(+-500gm)

1/4 cawan minyak
5 helai daun limau purut
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1sudu makan pes asam jawa Adabi +3 cawan air

Bahan Blend:
20 cili kering
1/2 bawang besar
2 bawang putih
2 hiris lengkuas
1 batang serai

1. Panaskan minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan kepala ikan & biar hingga 1/2 masak.
3.Masukkan air asam jawa, garam, gula & daun limau purut.
4.Biar mendidih & pekat.
5. Perlahankan api & masak perlahan 5 minit suoaya kuah naik minyak
6.Sesuaikan rasa

Mak aku cakap masak kepala saja dah penuh kuali kecik ni. Bahagian isi mak aku cakap boleh goreng. Separuh lagi bahagian ekornya aku minta mak aku masak 3 rasa. 
Sedap tau ikan ni sebab fresh.. Kata maka aku beli dari kawan mak aku. Ikan siakap ni baharu dipancing waktu malam & pagi beli  dah siap siang. Murah plak tu x sampai Rm20 pun kata mak aku. Kalau tengok d pegang rasanya 2kg juga ikan tu. Hari tu beli kat Hero kecik jer pun dah berbelas henggit


Selaiin Asam Pedas Kepala Ikan Siakap
Mak aku masak Tempe Goreng fav kakak 


Terung Goreng fav abang


Ikan Siakap Goreng
Haaa... Ni la sekeping badan ikan sikapa tu
Besar kan.... 
Ada lagi 3 keping dalam freezer & separuh badan lagi mak aku x potong sebab ku dah cakap yang tu aku nak makan siakap 3 rasa.. 

Telur dadar ni wajib kalau ada asam pedas
Fav aki ni
Kalau mak aku masak asam pedas aku mesti nak ada telur dadar.. 
Rasa x lengkap kalau makan asam pedas xde telur dadar... 
Sepanjang 2 bulan kat Ganu memang aku belum jumpa asam pedas
Asam pedas mungkin ada
Tapi aku la x jumpa. 
Asyik jumpa ayam, ikan keli, ikan tongkol.. 
Agaknya ikan lain habis dorang buat keropok.. Hahahhaha
Mungkin sebab kat cafe dorang masak yang banyak permintaan la kot
Bukan asam pedas jer, sate daging d sate ayam pun aku x jumpa.. 
Bila outing kalau singgah makan bila tanya sate dorang kata hanya ada SATE IKANG๐Ÿคฃ
Tapi memang yer, sate ikan yang bulat2 tu memang merata-rata ada jual. 
Kata mak aku, kalau kat Kelantan plak memang banyak sate ayam & sate daging
Nasi Lemak pun ko jangan cari waktu pagi, payah nak jumpa.. 
Kalau nak sangat nasi lemak,kena cari waktu malam baru mudah jumpa. Waktu pagi mostly jual nasi dagang & nasi berlauk & kuih muih. 
Balik KL, dah rindu la plak nak balik Ganu... 

Masalahnya KL ni ZON MERAH.... 
๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ Nak balik Ganuuuuuuu


4 comments:

  1. Ikan siakap kalau dapat yang laut lepas punya memang sedap.
    kebanyakan ikan siakap sekarang ikan ternak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak kiter pun ada cakap ikan siakap laut lagi sedap xde bau.
      Kiter pun baru tahu ikan siakap ni diternak.. Ingatkan semua ikan tangkap kat laut๐Ÿคญ
      TQ uncle Wak,
      Bestnya uncle Wak ada dusun...!

      Delete
  2. Selalu beli jew... Yg pasti siakap ternak haa gitew ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiter x reti pun nak bezakan rasa.. Semua rasa sedap jew. Hahahha

      Delete