Friday 7 August 2020

POKOK LELETUP, POKOK KEDONDONG, POKOK LIMAU NIPIS & POKOK KEREKUP

Balik kampung Raya Haji minggu lepaspusing-pusing rumah kampung nenek
& nenek pun hanya balik kamoung waktu siang jer tenguk kebun
Banyak semak samun
Sebab sekarang musim hujan...
Biarlah semak pun...
Nak pusing juga


 Pokok leletup
Banyak berbuah
Takde burung nak makan ke..?


 Pokok Kedondong
Nenel kata orang Kedah panggil Kedondong tu Amra...
Buah hanya ada beberapa biji sahaja


Mak aku suruh petik Pucuk Kedondong
Nak buat ulam
Kata mak aku Pucuk Kedondong sedap dijadikan ulam cicah sambal belacan
Aku dah try
Rasanya sedikit masam macam rasa buah amra juga

Pokok Limau Nipis lebat berbuah..
Nenek suruh petik beberapa biji
Nak masukkan dalam sambal belacan



Mak aku cakap ni Buah Kerekup
Nenek kata Buah Kekuk
Ada yang panggil Buah Rekup
Pokoknya tinggi macam pokok cer
Tapi sebab semak
Nampak macam pokoknya macam pokok rumput




Haaaa... Ni pokok dan buahnya
Ada 2 pokok lebat berbuah
Ada buah yang masak
Ada yang belum masak
Rupa seakan buah ceri
Rasanya manis + sedikit kelat...
Mak aku jer suka sangat..
Ok... xleh tulis banyak
Bz nak kemas beg dah...
Isnin nanti nak gerak ke Pantai Timur
Ke Negeri 🐢
Banyak nak siap ni

1 comment: