Friday, 19 July 2013

NASI LEMAK PANDAN.....RAMADHAN 9 ...

Hmmm...Ramadhan 9 = Hari Khamis.....mak aku masak sempoi jew..Ikut selera kakak plak sbb kakak aku nak makan nasi lemak...Hmmm bulan puasa pun nk nasik lemak...ingat sarapan ke hapa...heee
Mak aku buat Nasi Lemak Pandan....
Hmm..ni la Nasi Lemak Pandan tu..Ni pinggan aku le ni kalau ada banyak petai tu....Biar la mak aku ikut selera kakak yang nak makan nasi lemak..Tapi sambal tu aku nyer selera..Sambal Udang + Petai.....Selalu kalau sambal udang mak aku x buang kulit tapi yang ni mak aku  buang kulit udang sbb kata mak aku..sian kat aku sbb aku puasa takut x larat nk kopek kulit udang masa makan nanti..hahahaha



NASI LEMAK PANDAN 

2 cawan beras
1 kotak (250 ml) santan
1 1/2 cawan air
2 daun pandan
1/2 sudu teh pewarna hijau
sikit garam & gula
sikit halia mayang halus

1. Cuci beras & masuk dalam rice cooker..Tambah semua bahan lain & biar nasi tanak hingga masak...

 SAMBAL UDANG PETAI MAK AKU
1/2 kg udang-buang kepala & kopek kulit
2 papan petai
10 cili kering
1 bawang besar
2 asam keping
1 sudu gula merah/gula kelantan
sikit garam
Minyak masak

1. Blend cili kering yang dah rebus..+ bawang besar & blend sampai halus...Patutnya letak sikit belacan tapi sebab abang x boleh makan belacan maka xyah bubuh.
2. Tumis bahan blend hingga naik  minyak..Tambah asam keping ,garan & gulka merah.
3. Masukkan udang ,petai  & kacau rata.Rasa asam garamnya & angkat
 

Hmm...udang tu mak aku beli ada la kot dalam 11 ekor ...selalu mak aku kata dalam 6 ke 7 hinggit jew..tapi hari ni mahal la plak...12 himggit..bukan besar pun..sekor udang yg kecik ni jew singgit lebih sekor....Petai tu plak kakak yg turun beli kt pasar sbb xde parking..2 papan 3 hinggit..isi petai tu ..tengok la..banyak tu jew..tupun mak aku belah 2 setiap isi petai tu nk bagi nampak banyak.....mak aku cakap ayam pun naik harga bulan puasa ni..0oooo..


Tapi mak aku layan juga apa aku nak makan..Kan dah cakap hari Rabu tu x puas makan durian crepe...So Khamis minta mak aku buat lagi...Mak aku cakap nasib baik puasa je..kalu x..xde dia nk buatkan..dh la durian mahal...nak buat pun boleh tahan.. x la senang sangat...Tapi mak aku buat juga...heee
Haaa...durian crepe lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.....peberet aku ni..Mak aku kata di abuat banyak hari ni simpan peti ais biar sampai esok xyah mak aku nk buat lagi...Hmmmm..aku x amik la plak gambar dalam peti ais tu sbb dh berbuka punnn..Sblum tu aku tido..Kakak tolong mak aku isi inti tu...tapi yng ni mak aku buat..yang kakak buat macam2 saiz..pastu ada yang pecah sbb boh cream banyak....hahahaha pecah perut...(mak aku yg cakap pecah perut)..Apapun puas ati aku..makan sampai kenyang....



Thursday, 18 July 2013

HOT DOG...sahur 9

Sajew jew nk bg banyak tulis...bananyak penat...& banyak tenaga..makanya aku tulis pulak sahur pagi tadi....Hmm hari ni dh 9 hari dh puasa...
Sahur tadi mmg malas giler aku nk bangun...Tp sbb teringat durian crepe ada lagi 2 ketul..terus aku bangun...hmm xsanggup aku nk tgk durian crepe tu waktu siang esok...baunya..boleh menggoda aku tau....heee


Pukul 5 lebih mak aku kejut..Lepas basuh muka...hmmm nampak mak aku tgh buat ni...hot dog....sosej tu aku pilih masa ikut mak aku gi Hero..sosej keju......Yang banyak sos tu kakak nyer...yang banyak mayo tu ahaku la nyer...& yg macam talian hayat,sosej dh patah  & banyak salad tu mak aku nyer...Air..?
 biasa la teh 0 panas.....
Opps..lupa ...durian crepe 2 ketul tu aku makan 1 1/2 ketul..1/2 ketul mak aku makan..Kakak x nak...Alhamdulillah....Hari ni nak suruh mak aku buat lagi durian crepe tu....sedapppppppp



KARI SOTONG DENGAN TOMATO & SAMBAL DAGING KACANG BUNCIS ...RAMDHAN 8

Hmmm puasa hari ke 8 aku soh mak aku wat durian crepe yang sedap tu...Hmmm aku kan memang hantu durian...So masa berbuka durian crepe tu la aku bedal dulu....
Hmm makanan pertama lepas azan & doa berbuka...Aku dh lupa nk minum air ke ..kurma ke...ini dulu aku hambik
Cedap33x....heee..Tapi mak aku kata makan seketul jew dulu..Makan nasi..pastu baru makan lagi banyak manapun durian crepe tu..hee aku makan 3 katul..baru makan nasi...hehehehehehe
Mak aku masak sambal daging jew + kacang buncis sbb mak aku kata xyah masak sayur dah..owh.....

 SAMBAL DAGING DENGAN KACANG BUNCIS :
 1/4 kg daging-hiris nipis
garam & sikit gula
minyak masak
10 batang kacang buncis-
1/2 limau nipis

Bahan Blend:
3 cili merah
1/2 bawang besar
2 bawang putih

1. Garam kunyitkan daging & goreng sekejap & ketepikan
2. Panaskan sikit minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
3. Tambah garam,sikit gula
4. Masukkan daging & buncis
5. Perah limau & rasa asam garamnya






Pastu ada kari sotong + tomato...hmm ...yang ni kakak aku jew makan...aku makan ngan sambal daging jew sbb x sabar nk makan durian crepe banyak2...

KARI SOTONG TOMATO...mak aku
 5ekor sotong-bersihkan & gunting-gunting jangan putus
1 biji tomato masak-potong wedges
1 1/2 cawan santan
1 asam keping
1 sudu serbuk kari ikan
minyak masak
garam

Bahan tumis:
1 bawang putih-cincang
1//4 bawang besar-dadu halus
1/2 sudu teh halba campur
beberapa helai daun kari

1. Panaskan 2 sudu minyak & tumiskan bahan tumis
2. Masukkan rempah kari yang dibancuh dengan air.biar pecah minyak
3.  Masukkan sotong,asam keping  garam & santan.
4. Masukkan tomato  & biar tomato lembut..siap


Buah kurma ni pun aku x nampak dah...Sebenarnya mak aku goreng juga ikan pekasam tapi aku lupa nak amik gambar.....