Tuesday 30 April 2024

BUAT CENDOL GUNA TEPUNG HON KWE MEMANG MENJADI

Teringin nak makan cendol buatan sendiri...supaya boleh ikut nak lemak,manis bagai ikut tekak sendiri


Dulu zaman kanak-kanak,mak selalunya akan buat cendol pada musim menuai padi.Masa musim menuai padi ( antara bulan Disember - Mac tu kan cuaca panas.Sesuai la buat cendol.Tapi resipi ori  orang kampung mestilah guna teoung beras yang ditumbuk sendiri.


Beras direndam semalaman dan di sejat sebelum ditubuk dan diayak.Lepas tumbuk tepung,mak akan tumbuk pula daun pandan.Harum sekampung.

Kemudian tepung beras dibamcuh dengan air pandan dan air kapur( kapur yang dimakan dengan sirih tu).Air kapur tu untuk kasi adunan cendol jadi kenyal dan tak mudah basi.

Acuan cendol mak buat dengan menggunakan periuk lama .Mak lubangkan banyak banyak mengunakan paku besar.Adunan cendol tu biasanya mak lenyek dalam periuk berlubang tu yang bawahnya mak tadah baldi atau periuk besar berisi air yang banyak.Nikmat dapat makan cendol musim panas.Ya la kita anak kampung mana pernah jumpa cendol mamak bawah pokok.Hanya kenal cendol air tangan mak ja.

Tapi nak mengulangi proses membuat cendol macam mak,rasa tak terikut...nak tumbuk tepung bagai memang tak la kan...

Tapi boleh ja guna tepung beras beli siap dan blend daun pandan serta guna kapur sirih untuk rasa seakan ori dulu dulu.Mungkin lain kali saya akan cuba..

Tapi untuk kali ini saya gunakan tepung Hon Kwe

Akhirnya dapat juga makan ( eh,cendol ni kita nak sebut makan ke minum ek?)hihihi



Buat tak banyak pun...sebab tak confident asalnya takut tak jadi...
Maklumlah saya buat cendol ni versi derhaka.Biasa orang buat cendol guna tepung beras,air kapur daun pandan bagai...



Tapi saya hanya guna teping hon kwe ni saja sebagai  short cut 
Tak payah nak guna kapur,pandan bagai...Saya hanya guna tepung hon kwe dan air sahaja.Tapi tepung hon kwe  ni ada yang putih plain,pink hijau bagai.Saya guna tepung hin kwe yang tulis" hijau" .
So tak payah nak tambah pandan,kapur dah..
Hasilnya...cendol jadi kenyal dan warna hijau lut sinar.Cendolnya lembut tetapi masih kenyal dan tidak mudah hancur.

Ratio- 1:4
1 bagian tepung hon kwe + 4 bahgaian air
( 1 cawan tepung honkwe + 4 cawan air)

- Bancuh tepung hon kwe hijau dengan air..Kalau nak harum pandan,blend la 3 helai pandan,jadikan air pandan tu  4 cawan.

- Kacau tanpa henti atas api sederhana.

- Bila pekat meletup letup terus matikan api.

- Tuang dalam penapis berlubang bulat tu dan tekan tekan dengan senduk dalam bekas berisi air sejuk @ air ais...in shaa Allah jadi

( saya hanya guna ½ botol tepung hon kwe ni iaitu +- ½ cawan tepungnya & 2 cawan air)

Ni la acuan cendol saya🤭
Abaikan la kemek-kemek tu.Maklumlah umurnya dah lebih dua dekad...hihihi

Maaf la takda pulak pi step by step sebab masa nak buat tak terfikir pun nak rakam...
Bila cendol dah siap baru rasa sayang pula kalau tak dijadikan entri...hihihihi


Ini lah hasil cendol menggunakan tepung hon kwe tu.



Dapatlah cendolnya lebih kurang  2 cawan penuh.

- Yang hitam tu - air gula melaka( saya guna 2 cawan brown sugar masak dengan 1 cawan air hingga agak pekat.

- Yang putih tu santan.
Saya guna  1 cawan penuh santan segar yang pekat perah tanpa air tu..belinkat pasar.
- Santan tu + sikit garam & saya blend dengan ais tube yang dipwcah pecahkan.
- Patutnya saya gunakan banyak ais tube tu supaya hasil ya jadi macam ais sagat.Tapi sebab ais ada sikit ja..tak nampak la sangat aisnya.


Alhamdulillah...
Sedap pada tekak saya..Boleh la untuk hilangkan teringin.Cendolnya kenyal tapi tiada lah bau pandan kerana saya tak guna daun pandan.Lain kali kena juga guna pandan agar lebih harum dan nostalgia.
Saya hanya buat basic cendol plain sahaja..Takda tambah kacang merah,jagung bagai.Hanya cendol,air gula melaka,santan bergaram & ais..
Jadi penyejuk tekak untuk iftar puasa 6 saya.


7 comments:

  1. cantiknye kejadian cendol akk.. waktu mula2 kawin dlu pernah nmpk mertua buat cendol.. skrg mertua dah x larat.. pernah lah tgk tekan2 tu.. bestkan kalau dapat buat cendol sendiri..

    ReplyDelete
  2. Cendol mak² kita buat dulu la yang Sy rindu. Cuma cendol, santan, ayaq gula. Kadang ais pun tak dak tapi dia punya lemak manis semua sebati. Nostalgia sungguh!

    ReplyDelete
  3. Oh? Macam ni eh buat cendol.... selama ni tau makan je

    ReplyDelete
  4. waaaa mesti sedap kan kak... sebab buat sendiri... tak sangka boleh guna tepung tu ye

    ReplyDelete
  5. Wah...cendol pun buat sendiri 👏

    Hebat kan orang lama, segala buat sendiri dari awal proses.

    ReplyDelete
  6. Tak rugi selalu datang ke rumah Mama Cella.
    Ada saja hidangan makan minum yang disediakan. Kali ini jamu mata dengan cendol tepung hon kwe pula.

    ReplyDelete
  7. Tepung hankwe ini memang sering dipakai sebagai ganti tepung beras utk buat cendol. Karena mama saya pun pakai 😄. Sama sedapnya seperti pakai tepung beras kan. Tinggal topping saja disesuaikan.

    Teringat pula saat mama dulu sering buat. Saya sendiri, hanya bisa makannya kak, buatnya nanti dulu lah 🤣

    ReplyDelete