Sunday, 26 July 2020

SAMBAL GORENG KACANG BOTOR-(PKPP COVID 19)

Mak aku masak 2 lauk jer untuk lunch tadi siang.
Tapi nikmatnya makan..
Sebabbbb.....
Ada sebabnya...

Ni mak aku cakap Sambal Goreng Kacang Botor.
Aku panggil kacang BOTOL
Tapi mak aku cakap nama dia Kacang Botor.
Kata mak aku ada yang panggil Kacang Kelisa sebab bunga dia macam ikan kelisa..
Naper x panggil Kacang Arowana
Sebab ikan kelisa tu kan ke ikan arowana jugak五五五五
Mak aku cakap nenek panggil Kacang Sirih
Tak tau apa kaitan dengan sirih
Yang pasti nenek memang selalu tanam pokok kacang ni
Kalau balik Kedah memang akan ada jer pokok kacang ni belakang dapur...
Boleh tengok pokok kacang botol ni KEBUN ULAM NENEK.....

Selalu kalau balik mak aku la suka sangat petik ulam...

Sambal Goreng Kacang Botor..
Tapi ni kacang mak aku beli
Mana ada tanam kat sini..
Tapi mak aku cakap sekarang sayur Kacang botor ni tengah murah..
1 paket ada dalam 20 batang kacang ni harganya baru RM2
Mmmm... Patutlah minggu ni jer dah 3x mak aku beli kacang ni

Samabal Goreng Kacang Botor
Kakak la paling suka
Sebab kakak tu Javanese Tongoue不不不
Kalau ada tempe...
Tengah malam pun kakak boleh makan nasi
Ni pun kakak boleh amik semangkuk sambal goreng ni ratah sambil tengok movie
Macam orang makan popcorn plak..
Dah la pedas nak meninggal
Kakak boleh ratah macam tu jer..
Dah tu kutip habis tempe & tinggal sayur kacang tu jer dalam bekas..


SAMBAL GORENG KACANG BOTOR
20 batang kacang botor
2 bungkus tempe
2 biji kentang
1/4 cawan minyak
1 sudu teh garam

Bahan Blend:
(blend kasar-kasar)
15 cili padi merah vietnam
1 biji bawang besar
5 bawang putih
1/2 cawan bilis bersih

1. Kacang botor dibuang urat d potong serong
2.Tempe & kentang dipotong dadu
3. Panaskan minyak goreng tempe hingga garing. Ketepikan. Goreng kentang. Ketepikan
4. Dalam minyak sama tumis bahan blend & masak hingga naik minyak
5. Masukkan kacang botor, kentang goreng & tempe goreng.
6. Tambah garam & gaul rata. Jangan masak terlalu lama supaya kacang kekal rangup
7. Sesuaikan rasa


Aku hanya makan kacang botol yabg mentah ni jer
Sebabnya mak aku masak pedas yang amat
Baru makan sepotong jer macam nak terbakar lidah
Tapi kakak boleh ratah..
Agaknya lidah kakak kebal kot


Haaaaaa......
Ni yang buatkan aku rasa lunch hari ni sedappppp sangat
Ayam Goreng panas-panas
Dah 2 bulan berpantang makan ayam
Nikmatnyaaaaaaaaa dapat makan ayam goreng panas
Mata still bengkak lagi
Tapi dah surut banyak la...
Sebab tu berani request kat mak aku nak makan ayam goreng
Walaupun hanya nasi putih ngan ayam goreng & letak sikit minyak goreng ayam & tuang sikit kicap..
Aummmmm

2 comments:

  1. kalau sayur ni, peria, pucuk paku memang ammi pun suka buat pedas2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pucuk paku kiter pun suka
      Tapi kalau peria..
      Heeee belum lagi tersuka五

      Delete