Tuesday 31 December 2013

KEREPEK NGAKU....TELUR ITIK REBUS....KOPI 0

 Minggu lepas sebelum  hari Krismas,mak aku aku ada gi beli barang dapur kat Hero..Nampak mak aku beli ubi yang kat atas ni..Ingatkan sengkuang cina yang kopek kulit & simpan kat peti ais bg sejuk..pastu makan ..rasa manis sedap tu..rupanya bukan..Mak aku kata ini namanya Ngaku..sejenis ubi yang selalunya banyak pada musim Tahun Baru Cina..Ooo..dah nak raya cina dah ke...
Ingatkan boleh makan macam sengkuang cina tu juga..rupanya,mak aku kata x sedap nak makan mentah camtu..Mak aku kata dia nak buat kerepek....Nampak la mak aku basuh ubi ngaku ni & guna apa ntah untuk buat dia jadi keping2 camtu..Alat tu macam parut tapi dia potong ubi tu jadi nipis..pastu nampak mak aku goreng sampai garing..
 Ni la kerepek ngaku tu..sedappppp...rasa lemak & garing..lagi sedap dari potato chip la...Semua ni hampir habis kitorang makan sambil tengok TV ... layan kerepek ni ngan teh 0 panas...
 Malam tu plak lepas maghrib mak aku boleh plak dia rebus telut itik ..Aku x makan pun sbb dah kenyang makan mihun goreng..Mak aku kata dia teringin nak makan telur itik rebus 1/2 masak sambil minum air kopi 0 panas...aku memang suka telur itik tapi xsuka yang 1/2 masak camni...Mak aku makan dengan penuh nikmat...huh...Tapi warna dia cantikkan..Mak aku kata hanya telur itik dapat warna cantik camni sebab kalau telur ayam..warna dia agak pucat...
Telur dah tinggal 7 biji..2 biji mak aku dah rebus & sebiji lagi busuk..Kulit telur itik warna dia putih..x macam telur ayam yang warna coklat2 sikit...Apapun aku suka sangat makan telur itik rebus keras makan ngan kicap @ best lagi kalau mak aku masak lemak kuning telur itik ni..Telur masin pun aku suka..kuning dia je la sebab rasa sedap sangat..putih dia aku x suka sebab masin sangat..Cuma mak aku x selalu beli sebab harga dia mahal sikit dari telur ayam..Harganya RM8 sepuluh biji...Lagi satu mak aku kata dalam 10 biji tu mesti ada 1 @ 2 biji yang busuk..telur ayam baru RM3.50 sepuluh biji..Macamana aku tau..hahaha ...sebab kalau gi beli barang dapur aku la tukang ambik telur...tukang bawa ikan gi timbang & tukang beratur nak bayar..mak aku tukang pilih & ...TUKANG BAYAR...hehehe.. aku juga akan dapat upah beli ais krim atau beli air apa2 yang aku suka....upah tolak trolly..hehehe
Bukan buat kerja x ikhlas...tapi tu kan kira upah...hokey la tu kan...

No comments:

Post a Comment