Tuesday 24 December 2013

@ KAMPUNG BUDAYA

Sambung lagi hari ke-2 Sarawak...kat Kampung Budaya..
Dulu masa datang sini tempat amik gambar depan ni ada tiang tinggi yang ada ukiran orang tu..Mak aku kata tu tempat simpat mayat..hah...!!!
Sekarang setelah 4 tahun aku datang lagi ada la sikit perubahan kat depan ni..
Tiket masuk tetap sama dengan 4 tahun dulu..Orang dewasa RM 60...Kanak2 RM 30 & nenek dapat la diskaun sebab warga emas RM 40....
Achik kata memang tiket agak mahal sebab dorang nak guna duit tu untuk mantain sebuah kampung tu..nak bayar gaji pekerja dia..nak baiki rumah2 tu..nak buat tu..nak buat ni..Hmmm agaknya Achik ni ada syer ngan Kampung Budaya ni kot..hahahahaa

Kitorang ada 5 dewasa = RM300
3 Kanak-kanak             = RM  90
1 warga emas                = RM 40
Semuanya                     = RM430
Hmm nampaknya kalau datang lagi tahun depan mungkin masih harga ni..tapi kalau datang lagi 2 tahun tentu dah lain harga sebab masa tu aku ngan Haikal dah 13 tahun..x kira kanak-kanak lagi dah..Dah kira harga orang dewasa...huhuhu
Ahhh..kalau dok kira harga tu lama-lama pun bukan boleh dapat diskaun pun...Cuma mak aku kata harap-harap pasni dorang akan kurangkan la sikit harga tu..Kalau 30 hinggit ka ok la..Tapi mak aku kata dulu tahun 2006 masa mak aku gi harga tiket dewasa 35 hinggit je..Abang kata agaknya sebab minyak naik kot...hahaha..apa plak kaitan..
Jommmm....

Aku & abang ...Mak aku kata...abang dh sebijik macam Iban...hahaha..Achik plak dh pesan kat abang jangan plak amik gambar ni buat profil kat FB..takut nanti orang dh x panggil DAYAT lagi..nanti takut dorang panggil DAYAK..hahahaa
Haikal pun joint skali..termasuk Budak Montel tu ..hahaha..Budak montel tu pelik tengok aku,abang & Haikal...
Achik dah panggil ajak jenjalan dalam kampung Budaya tu...kalau takat nk amik gambar kat situ je..Achik kata rugi la bayar mahal-mahal...
Ni  Rumah Orang Ulu...Tinggi rumah ni...Kakak ngan nenek je yang naik rumah ni.. Jangan x tau..walaupun tinggi,nenek aku selamba je naik..
Jalan dia xde tar..hahaha..dorang buat jalan guna kayu papan..hehehe
 Rumah Melayu...dalam rumah ni ada persembahan tarian & muzik tradisional Melayu..
Semua xleh nak sentuh..tengok je mana nak feel...huhuhu
Ni sebenarnya rumah yang mula-mula jumpa..Rumah Melanau..Besar & tinggi...Budak Montel tu sibok nak naik tangga...tu sebab ibu dia suruh amik gambar sini je sbb xnak bg dia naik tangga...
Kat belakang Rumah Melanau tu ada pondok tempat dorang proses sagu rumbia..Yang ni pekerja dia tengah masak Lempeng sagu..harga dia RM3.50 sekeping..Dia juga jual macam2 produk dari sagu rumbia...Nenek beli kuih sepit & Achik beli lempeng sagu..Bukan sebab nak makan tapi Achik kata sebagai sumbangan & sokongan jew.. was2 nak makan...hahaha
Aku ngan Haikal.Haikal suruh aku makan lempeng tu..Aku xnak..Aku suruh Haikal makan..haikal pun xnak...Masa ni sambil jenjalan kitorang tengah ngejar masa nak tengok persembahan pukul 11.30 pagi..Kalau terlepas rugi sebab setiap hari hanya da 2x persembahan je..11.30 pagi & sekali lagi pukul 4.30 petang....
Amik gambar je..malas nk jalan semua tempat..
tak ingat dah yang ni gambar dalam rumah apa....
Ni pun sama...lupa...
 Budak Montel si Aqil Harith dah xnak jalan2..Dia nak duduk atas tangga Rumah panjang tu jew...
Puas abang pujuk dia ajak jalan..dia xnak..hahaha
Tengok la muka abang tengah hangin sebab Budak Montel tu x makan pujuk..x makan saman..sampai ibu dia pun kena amik gambar juga..hahaha

Budak ni pun sama...hehehehe

Banyak rumah yg kitorang x maik gambar sebab sama je macam dulu..hehehe

Sebanranya kitorang dah tersalah info..Ingatkan show tu ada kt Dewan hujung Kampung Budaya tu macam dulu..Rupanya sekarang show tu dorang buat kat Auditorium yg mula-mula masuk..huhuhu
Kena la jalan patah balik...
Aku ngan Haikal amik gambar lah dulu kat jambatan buluh ni....
Abang & kakak & aku pernah amik gambar kat jambatan ni 4 tahun dulu...
 Ni gambar aku,abang & kakak 4 tahun dulu..atas jambatan buluh ni...masa ni aku baru darjah 1..kakak tingkatan 1 & abang baru tingkatan 2...Aku ngan kakak belum pakai tudung..Tapi abang tetap pakai baju warna merah...hahahaha



Masa sampai auditorium tu show dah lama mula..tempat duduk dah penuh..Aku ngan Haikal dapat la juga menyelit masuk lalau bawah ketiak-ketiak Mat sallah & orang tah apa-apa..Akhirnya dapat la juga angel yang boleh amik gambar..Mak aku,Achik,nenek & pakcik xnak masuk sebab sesak.Mungkin sebab hari ni hari Ahad..ramai la orang...
Nenek & Pakcik tunggu kat luar..Abang layan Budak Montel..hahaha
Kat dalam auditorium orang buat show..Kat luar plak Budak Montel buat show juga..hahaha
 Last amik gambar sebelum keluar...

 Abang tengah amik gambar untuk profil FB dia ..hahahahaha

Ni dah kat luar...amik gambar lagi
Pasni nak gi Bandaraya Kuching..Nak cari makan sebab dah lapar...hahaha

No comments:

Post a Comment