Monday, 29 September 2025

RUMAH BARU MAK

 Sebenarnya nak letak tajuk ni macam serba salah...takut disalah tafsir..

Selalu orang tafsirkan "rumah baru" sebagai "rumah abadi"...

( tak nak sebut) 

Tapi tajuk ni memang betul-betul tajuk..memang betul-betul rumah.Rumah mak di kampung.Rumah mean house ..bukan maksud lain.

Tapi maksud sebenar hanyalah nak  kongsi kegembiraan mak..


Rumah baru mak kat kampung...

Mak sangat gembira bila rumah kecil idamannya sudah tersergam dikampung halaman  berhadapan rumah lama mak .


Mak dah mula rindu nak kembali menetap di kampung setelah hampir 15 tahun tinggal di pekan.Setiap hari mak akan berulang alik dari 

pekan- kampung - pekan yang keseluruhan jarak pergi dan balik lebih kurang 40km.

Dalam tempoh tu beberapa kali juga mak terlibat kemalangan kecil bersama motorsikal.Hinggalah awal tahun ini mak minta Achik carikan contructor untuk bina rumah kecil untuk mak di kampung.

Dah lama mak merancang membaik pulih rumah lama tu kerana lantainya dimakan anai-anai.

Tapi memandangkna kos baik pulih hampir sama dengan kos buat runah baru...maka,mak & Achik deside buat saha rumah baru walaupun sedikit kecil berbanding rumah lama

Rumah kayu yang mak & arwah ayah bina dengan keringat dan air mata pada pertengahan tahun 80-an....masih ada di belakang rumah baru ni ...Asalnya mak nak robohkan tapi pastinya mak tak sampai hati kerana walau dimakan anai-anai tapi masih layak didiami...Cuma sahaja dijadikan setor simpan barang dan juga masih boleh jadi ruang tidur jika beramai balik kampung.


Bab rumah lama yang penuh kenangan tu kita cerita dalam enti khas rumah lama tu nanti. 
Hari ni just nak share rumah baru mak ni.



Proses bermula dari bulan Mei oleh Achik yang mencari contructor pembinaan...quotation...agreement  hinggalah kepada pembinaan.
Alhamdulillah,Allah mudahkan urusan.
Achiklah yang banyak menyumbang baik dari segi ,masa ,tenaga dan kos.

Semua pun risau kerana mendengar banyak kes ditipu contructor

Tapi Alhamdulillah...Allah temukan Achik dengan trust contructor,dimana keseluruhan pembinaan hanya mengambil masa lebih kurang 3 bulan sahaja.

Walau kecil tetapi keseluruhan kos ..dibiaya sepenuhnya oleh mak dan Achik...
Hasil jimat cermat mak dan separuh lagi  sumbangan tambahan Achik 
Saya pula bukannya  sumbang tapi 
" sembang" ja lebihπŸ™ŠπŸ€­


Proses masukkan perabut bilik ke-2


Bilik utama ..
Nampak kecik dari bilik 2 tapi hakikatnya bilik ni lebih besar.Di hujung kaki tu pintu bilik air 


Bahagian dapur comel mak..



Ruang tamu....menggunakan perabot dari rumah lama.



Anjung terbuka..
Tempat mak mengopinjika ada tetamu singgah


Tengok dalam group penduduk kampung mak....minggu lepas..jalan masuk kesurau dekat rumah mak dalam proses pelebaran..
Mak pastinya makin happy


Proses menggantikan calvert lama untuk proses melebarkan jalan..


Kalau pernah baca blog ni dari zaman cella sekolah rendah...Cella pernah upload aktiviti memancing bersama Mayah & the gang. Boleh baca old post MEMANCING DI PARIT - BESTNYA JADI BUDAK KAMPUNG.
Antara sebab rasa sayang nak tinggalkan  blog ni kerana banyak merakam dan menyimpan peristiwa dan memory untuk tatapan  kemudian hari.


Berbalik kepada rumah baru mak...
Pandangan dari belakang dapur..
Mak dah mula seronok dapat kembali menetap di kampung.
Melihat kebunnya setiap hari.
Bersama jemaah surau mengaji dan mendengar tazkirah di surau yang tak sampai 100 m dari rumah.


Sebenarnya ketika cuti Khas dan cuti Hari Malaysia lebih seminggu yang lalu,mak & Achik ada buat majlis baca yassin dan kenduri kesyukuran di kampung...
Akan saya kongsikan dalam entri khas untuk kenduri tu  nanti..in shaa Allah

Sunday, 28 September 2025

BELIMBING BULUH MASAK SAMBAL CILI PADI DENGAN SARDIN

 Baru ni ..rakan sekerja saya ASP( Zura) esok pagi beliau akan bawakan saya buah belimbing buluh hasil panenan di belakang rumahnya...kilang air liur saya jadi productive🀣

Ni sambil menulis pun telan ayaq lioq baq hang...🀭



Zura bawakan saya lebih kurang ½ kg buah belimbing buluh...Suka betul saya dengan buah belimbing buluh ni...

Padahal dulu-dulu kalau mak masak pindang ikan letak belimbing buluh ni atau buat sambal velimbing buluh....mmmm memang tak pandang...

Mungkin sebab mak masak ikut selera mak & Achik.Depa suka masak belimbing tu sekejap sahaja supaya bila makan masih rasa kerangupan belimbing buluh tu..

Tekak saya pula sebaliknya.Saya suka masak belimbing ni lama-lama hingga jadi lutsinar  & biar beberapa ketika...lagi baik masak beberapa jam sebelum makan supaya belimbing menyerap rasa kuah atau sambal...

 

Masak dengan sardin jer....Tapi bikin makan menambah..Anak-anak makan kuah sambal sahaja bersama telur dadar garing...Saya pula mengutip belimbing sebiji demi sebiji...sudahnya..macam biasa..ikan tu esoknya jadi nasi goreng🀣


Saya juga abadikan dalam youtube channel saya iaitu 

SEROJA PUTIH



Untuk video  " SAMBAL BELIMBING BULUH CILI PADI DENGAN SARDIN   " ni  boleh klick :
πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡

https://youtube.com/shorts/oWwhvyU15R0?si=9XUSeaP4dpm07x95




Saturday, 27 September 2025

MEE MAGGI GORENG ALA INDIA STREET FOOD

 

Mee Maggi Goreng Ala India Street Food...


Masak mee ni sebab selalu dok tengok India Street Food...

Nampak depa masak mee segera ja sebagai jajanan petang atau malam.Peniaga akan masak live depan pelanggan .

So,pelanggan boleh tengok bahan dan cara masak dari mula hingga siap...Lepas tu terus makan panas-panas.

Kena pula dalam cuaca hujan dan perut tengah keroncong....Memang boleh bayang dah aroma tumisan dan juga nikmatnya makan mee segera goreng panas-panas berteman " chai" @ teh susu India.. tu kan...

Walau saya belum pernah sampai India...tapi menonton sahaja pun bagai berada bersama menikmati kepelbagaian street food mereka yang semuanya nampak sedap.Walaupun faktor kebersiha street food India sering menjadi perdebatan...namun kita ambil saja yang baik-baik..

Saya sudah beberapa kali memasak mee segera dengan cara ini dan ternyata memang sedap sangat...

Kalau ada yang nak cuba boleh tonton

Saya juga abadikan dalam youtube channel saya iaitu 

SEROJA PUTIH



Untuk video  " MEE MAGGI GORENG ALA INDIA STREET FOOD  " ni  boleh klick :
πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡