Wednesday 14 September 2022

SAMBAL PETAI & KERABU ULAM

Balik jumpa mak kali. i saya hanya masak sekali sahaja.


Saya masak sambal udang petai yang beli kat pekan nat Kota Sarang Semut tu.


Selain tu kan saya masak lemak rebung .Pastu mak bawa balik siput bendang,saya campur kan sekali.Jadi la masak lemak siput + rebung.


Selongkar peti ais mak jumpa daging..plan nak masak black pepper tapi lada hitam yilek..
Masak kicap sajo la..
Tak laku...
Sebab semua pilih lauk pedas...hihihi


Ayam Goreng 2 ketul.
Ayam ni beli kat pasar malam Pekan Tanah Merah..Sebab takdan nak makan malam tu..saya pamaskan jadi lauk..
Balik kali ni tiap-tiap malam pi pasar malam.. 3 pasar malam redah..


Kerabu ulam...
Setiap kali balik mak akan reques saya buat kerabu ulam.Saya buat kerabu bodo ja.
Hiris segala macam ulam..gaul dengan bawang besar hiris,cili padi hiris,isi ikan goreng(ambil isi sahaja hancurkan sikit) ,tabur garam sikit gula sikit dan perah limau...Pastu adjust la rasa masam masin dan little bit manis.
Licin mak makan..

Ulam -ulaman petik ja belakang dapur...Macam-macam mak tanam serba sikit.


Ulam raja..
Favourite patik.

Daun kaduk..
Kesukaan hamba..

Bayam Peraksi ( makn tak tanam tapi tumbuh sendiri)
Mak saya pun tak tau rumput ni namanya bayam peraksi dan boleh makan..🤣
Dapat kat saya semua jadi ulam...


Daun selasihku sayang.
Kegemaranku..

Daun pegaga..
Saya suka...
Kata nya daun pegaga boleh awet muda kerana  dapat membantu menenangkan jiwa..
So,kalau siapa yang tak tenang tu makan lah pucuk pegaga..hihihi

Lepas masak semua lauk pauk tu..Achik whatsApp dia akan datang pick up pukul 1.30 lepas Zohor untuk pi KENDURI @ KAMPUNG GUAR KEPAYANG



10 comments:

  1. Rajinnya Mak Ngah masak walaupun nak pergi kenduri. Kalau kita, awal-awal dah gantung periuk. Lauk ulam2 ni, kita kalau nak makan, kena pergi restoran masakan kampung, kat rumah takde geng nak makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi makan kat restoran lagi sedap sebab sampai ja terus makan.Kalau kat rumah kadang dah penat nak kena masak🤣

      Delete
  2. Uhhh petai dan sambal bikin ngilerrr

    ReplyDelete
  3. Selasihku sayang tu favorite sy juga tu 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita geng...
      Kalau dapat daun kemangi lagi ngam

      Delete
  4. Kerabu ulam tu feveret sayaaaa. Tapi tak pernah buat sendiri 😅

    ReplyDelete
  5. sedapnya semua menu tu akak, memacam jenis ulam rumah mak akak ada ya. Dana ada tanam daun selasih tapi jenis lain sikit, mcm menarik je selasih siam ni nak kene tanam jugak lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selasih yang saya tau ada selasih yang batangnya purple.ada yang batang hijau..Ada sejenis lagi kemangi namanya bau lebih kuat dari selasih biasa tapi sedap.
      Sejenis lagi yang lagi kuat bau kami panggil daun ruku-ruku..yang tu biasa orang India suka

      Delete