Sunday 3 May 2015

LEPAT PULUT CICAH SAMBAL SARDIN

Lepat Pulut Cicah Sambal Sardin...
Sarapan pagi ni...
Dah lama juga mak aku x masak Lepat Pulut ni...
Dulu mak aku selalu masak Lepat Pulut ni cicah dengan Sambal Daging...
Tapi hari ni cicah ngan Sambal Sardin je...
Tapi tetap juga seeeedaaaaap...!!!

Aku pun dah lama x update blog aku nih....
Ni dah cuti 4 hari baru rasa lega...
Asalnya mak aku kata nak balik kampung hari Jumaat tu..
Tapi last minutes x jadi...
Huuhuhuhu....

Lepat Pult ni mak aku kata sedap makan bila dah sejuk sebab pulut akan jadi kenyal dan liat-liat sikit.
Kalau makan masa panas tetap sedap juga cuma pulut tu lembut je la ...x liat..
Cicah plak ngan Sambal Sardin...
Pastu hirup teh O panas...
Pergh....

Masa pagi tadi nampak mak aku dah siap bungkus dah pulut dalam daun pisang ni...
Aku x tengok dari mula mak aku buat Lepat Pulut ni...
Tapi sebelum ni dah selalu tengok...
 Daun pisang ni mak aku kata amik kat kampung masa balik kampung bulan Mac hari tu..
Kata mak aku gulung daun pisang tu elok-elok & bungkus dengan surat khabar & jangan kena air.Simpan je dalam peti ais....memang tahan lama...Tiap kali balik kampung mak aku akan amik stok daun pisang banyak-banyak & simpan dalam peti ais...
Pulut pun mak aku kata guna pulut yang Achik bagi masa balik hari tu...
Pulut tu Achik beli kat Thailand...


RESIPI & CARA BUAT LEPAT PULUT ni boleh klick je kat sini kalau lain kali nak masak sendiri...
hahaha...boleh ke aku masak sendiri Lepat Pulut ni...hehehehe



Tapi nampak kali ni macam banyak je mak aku masak....


Masa ni Lepat Pulut dah masak & dah dimasukkan dalam tapis untuk disejukkan.


Haaaa...kan betul..
Aku dah cakap mak aku masak banyakkkk....
Makan sampai malam pun x abis...

Sambal ni plak nama je Sambal Sardin....
TApi bila makan aku bukan jumpa sardin....
Tapi banyak jumpa sotong....
Besar-besar plaks tu sotongnya...
Dah macam isi ikan pari je...
Haahahaha...
Peliks kan....


Bila tanya mak aku...
Rupanya mak aku kata memang la ada sotong...
Sebabnya mak aku kata hanya guna 1 tin kecik tu jew sardin...
PAstu mak aku kata tambah 1 tin sotong yang dalam tin...
Sebab tu isi sotong tu besar-besar & berlapis macam isi ikan pari....
TApi seriously....
Memang sedap sangat.....
Aku makan sikit je....pastu kakak makan habis isi sotong tu sampai tinggal isi sardin je...
Pastu isi sardin tu xde sapa yang makan...semua makan sotong & kuah je..
Kalau mak aku masak sambal sardin pun camtu...kuah habis...ikannya xde siapa makan...

Mak aku kata sebab tu mak aku selalu beli sardin tin yang kecik-kecik jew....


SAMBAL SARDIN + SOTONG TIN
1 tin kecil sardin
1 tin sotong dalam tin
1 keping asam gelugur
garam & sikit gula
sikit daun sup
2 sudu minyak

Bahan blend:
5 cili merah
10 cili padi
1 bawang besar
5 bawang putih

1. Panaskan minyak & tumis baan blend.Biar mendidih & pecah minyak
2. Masukkan asam keping garam,sikit je gula.
3. Masukkan pula sotong ti yang sudah dibuang airnya.
4. Masukkan serdin & tabur daun sup...

No comments:

Post a Comment