Sunday, 28 September 2025

BELIMBING BULUH MASAK SAMBAL CILI PADI DENGAN SARDIN

 Baru ni ..rakan sekerja saya ASP( Zura) esok pagi beliau akan bawakan saya buah belimbing buluh hasil panenan di belakang rumahnya...kilang air liur saya jadi productive🀣

Ni sambil menulis pun telan ayaq lioq baq hang...🀭



Zura bawakan saya lebih kurang ½ kg buah belimbing buluh...Suka betul saya dengan buah belimbing buluh ni...

Padahal dulu-dulu kalau mak masak pindang ikan letak belimbing buluh ni atau buat sambal velimbing buluh....mmmm memang tak pandang...

Mungkin sebab mak masak ikut selera mak & Achik.Depa suka masak belimbing tu sekejap sahaja supaya bila makan masih rasa kerangupan belimbing buluh tu..

Tekak saya pula sebaliknya.Saya suka masak belimbing ni lama-lama hingga jadi lutsinar  & biar beberapa ketika...lagi baik masak beberapa jam sebelum makan supaya belimbing menyerap rasa kuah atau sambal...

 

Masak dengan sardin jer....Tapi bikin makan menambah..Anak-anak makan kuah sambal sahaja bersama telur dadar garing...Saya pula mengutip belimbing sebiji demi sebiji...sudahnya..macam biasa..ikan tu esoknya jadi nasi goreng🀣


Saya juga abadikan dalam youtube channel saya iaitu 

SEROJA PUTIH



Untuk video  " SAMBAL BELIMBING BULUH CILI PADI DENGAN SARDIN   " ni  boleh klick :
πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡

https://youtube.com/shorts/oWwhvyU15R0?si=9XUSeaP4dpm07x95




Saturday, 27 September 2025

MEE MAGGI GORENG ALA INDIA STREET FOOD

 

Mee Maggi Goreng Ala India Street Food...


Masak mee ni sebab selalu dok tengok India Street Food...

Nampak depa masak mee segera ja sebagai jajanan petang atau malam.Peniaga akan masak live depan pelanggan .

So,pelanggan boleh tengok bahan dan cara masak dari mula hingga siap...Lepas tu terus makan panas-panas.

Kena pula dalam cuaca hujan dan perut tengah keroncong....Memang boleh bayang dah aroma tumisan dan juga nikmatnya makan mee segera goreng panas-panas berteman " chai" @ teh susu India.. tu kan...

Walau saya belum pernah sampai India...tapi menonton sahaja pun bagai berada bersama menikmati kepelbagaian street food mereka yang semuanya nampak sedap.Walaupun faktor kebersiha street food India sering menjadi perdebatan...namun kita ambil saja yang baik-baik..

Saya sudah beberapa kali memasak mee segera dengan cara ini dan ternyata memang sedap sangat...

Kalau ada yang nak cuba boleh tonton

Saya juga abadikan dalam youtube channel saya iaitu 

SEROJA PUTIH



Untuk video  " MEE MAGGI GORENG ALA INDIA STREET FOOD  " ni  boleh klick :
πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡



IKAN BERLADO

 

Ikan Berlado...

Antara lauk fav yang selalu saya masak.

Guna cili padi vietnam yang merah menyala tu...memang berdesing telinga...lagi pedas lagi kena makan ...hihihi

Kalau masak lauk ni...tak perlu lauk lain dah....cukup hanya ada ulam timun atau salada sebangai pelangkap...