Biarpun raya dh 10 hari tapi aku x pedulik...aku nk tulis juga pasal hari raya pertama...........
Aku bangun awal pagi dengan penuh semangat nak beraya puas2 dengan kawan2 aku kat kampung....Tahun ni first time aku beraya ngan kawan2 kampung aku....teruja sangat....aku suka guna perkataan teruja tu...hehehe
Ni makanan untuk sarapan pagi raya sebelum pergi surau..Ada Ketupat Palas...Ketupat Nasi...Ketupat Daun Buluh & lauk-pauk....Kuih Raya pun ada....Mak aku pesan....Raya Puasa adalah sunat untuk kita makan dulu sebelum pergi sembahyang raya....Raya haji pula sunat untuk tidak makan sebelum pergi sembahyang raya...Tapi surau kat kampung nenek tu masa raya memang penuh...Orang sewasa je yang sembahyang sebab penuh..Kanak2 ramai yang main2 kat luar surau sbb nak tunggu duit raya....
Ni hidangan untuk tetamu....Macam2 jenis ketupat ada...Kuih Raya pulak ada atas meja di ruang tamu....Ni gambar mak aku yang snap sbb mak aku x gi surau pun...Masa ni nenek,aku,Pak Njang & Abang aku dh ada kat surau untuk solat sunat Hari Raya Aidilfitri...Aku plak tengah riuh rendah ngan Mayah serta ramai lagi kanak2 lain beratur di surau untuk terima duit raya....
Rakan-rakanaya boleh menonton perkongsian video di channel youtube : (Seroja Putih) https://youtube.com/@seroja-ec8bc?si=chaLO0VjAJ6Iy5OE. 💕
Saturday, 17 August 2013
MALAM RAYA......LAST DAY PUASA 2013
Hari akhir puasa....aku bangun lambat....pukul 10 baru bangun...Mak aku & nenek dh xde kt umah sbb dh kuar beli barang nak masak untuk raya...Tapi aku x banyak amik gambar mak & nenek masak untuk raya sbb banyak tolong kakak aku kemas rumah nenek...
Tolong basuh langsir...pasang sarung kusyen...pasang karpet...sapu sampah & pasang langsir....Pak Njang akupun rajin tau...habis satu rumah dia bersihkan sawang2,,tau ke sawang tu...Haa...sawang tu kira macam sarang labah2 yang kt didnding & siling rumah tu la
Ni antra gambar yang aku sempat amik petang akhir Ramadhan tu...Ni ketupat palas...isi dia pulut...Aku mmg suka sangat kalau cicah ngan kari daging yang nenek buat...Ketupat ni maka kau ngn nenek yang buat.... Achik dh balik Pahang....
Ni plak nasi himpit untuk makan ngan kuah kacang,lodeh & ayam masak merah...tapi gambar2 masa mak aku masak lauk-lauk tu aku x sempat amik sbb sibok tolong kakak
Ni jew gambar yang kakak aku amik.. Masa ni aku tengah tolong lap tingkap kt luar rumah nenek...Sedih tau sbb Haikal & Aqil dh balik Pahang...Kalau x..mesti kerja ni aku akan buat ngan haikal...huhuhuhu
Malm raya tu la yang paling aku sedih...Mana x sedih...aku hanya main bung api sorang2 jew..Haikal xde...Aqil xde...Pak Long pun x balik..Kalau Pak Long balik boleh la ajak kakak Zati..Kak Zafirah & Abang Yus main bunga api...
Macam2 gaya aku main bunga api tu..tapi tetap sowang2....Mak & nenek sibok masak..Kakak sibok kemas rumah..Pak Njang jew yang layan aku main bung apai kejap..Pastu dia start motor & xtau keluar pegi mana.....
X pe lah...aku bayangkan pelita2 yang banyak tu sebagai kawan2 aku....Nasib baik Pak Njang pasang pelita yang berderet tu sebelum dia keluar...
Taaapppiiiii..... apapun yang pasti esok pagi mesti kawan2 aku kat kampung ni akan datang....Aku dh janji ngan Mayah...Intan..Radio Buruk & geng2 dorang nak raya sama2...Tahun lepas aku belum kenal ngan dorang...Aku hanya jalan2 kt kampung ngan Haikal jew... Aku kawan ngan Mayah & The Gang masa bulan 12 tahun lepas masa cuti sekolah...Lepas tu setiap kali balik kampung aku akan meronda kampung dengan dorang..Main dalam sawah...kutip bunga & macam2....
Huh...x sabar nak beraya sama2 ngan dorang....!!!!!
Tolong basuh langsir...pasang sarung kusyen...pasang karpet...sapu sampah & pasang langsir....Pak Njang akupun rajin tau...habis satu rumah dia bersihkan sawang2,,tau ke sawang tu...Haa...sawang tu kira macam sarang labah2 yang kt didnding & siling rumah tu la
Ni antra gambar yang aku sempat amik petang akhir Ramadhan tu...Ni ketupat palas...isi dia pulut...Aku mmg suka sangat kalau cicah ngan kari daging yang nenek buat...Ketupat ni maka kau ngn nenek yang buat.... Achik dh balik Pahang....
Ni plak nasi himpit untuk makan ngan kuah kacang,lodeh & ayam masak merah...tapi gambar2 masa mak aku masak lauk-lauk tu aku x sempat amik sbb sibok tolong kakak
Ni jew gambar yang kakak aku amik.. Masa ni aku tengah tolong lap tingkap kt luar rumah nenek...Sedih tau sbb Haikal & Aqil dh balik Pahang...Kalau x..mesti kerja ni aku akan buat ngan haikal...huhuhuhu
Malm raya tu la yang paling aku sedih...Mana x sedih...aku hanya main bung api sorang2 jew..Haikal xde...Aqil xde...Pak Long pun x balik..Kalau Pak Long balik boleh la ajak kakak Zati..Kak Zafirah & Abang Yus main bunga api...
Macam2 gaya aku main bunga api tu..tapi tetap sowang2....Mak & nenek sibok masak..Kakak sibok kemas rumah..Pak Njang jew yang layan aku main bung apai kejap..Pastu dia start motor & xtau keluar pegi mana.....
X pe lah...aku bayangkan pelita2 yang banyak tu sebagai kawan2 aku....Nasib baik Pak Njang pasang pelita yang berderet tu sebelum dia keluar...
Taaapppiiiii..... apapun yang pasti esok pagi mesti kawan2 aku kat kampung ni akan datang....Aku dh janji ngan Mayah...Intan..Radio Buruk & geng2 dorang nak raya sama2...Tahun lepas aku belum kenal ngan dorang...Aku hanya jalan2 kt kampung ngan Haikal jew... Aku kawan ngan Mayah & The Gang masa bulan 12 tahun lepas masa cuti sekolah...Lepas tu setiap kali balik kampung aku akan meronda kampung dengan dorang..Main dalam sawah...kutip bunga & macam2....
Huh...x sabar nak beraya sama2 ngan dorang....!!!!!
BUKA PUASA RAMAI-RAMAI ...HARI KE-28 PUASA....
28 puasa tu hari Selasa..Maknanya dh 3 hr buke kt kampung...Kira 2nd last day la puasa thn ni...Mak aku cakap dlm s/khabar & TV dh cakap thn ni dijangka puasa 29 hari sahaja & bukan 30 hari mcm thn lepas..Lagi satu mak aku kata ada beberapa negara puasa awal sehari dari Malaysia....Hmmm....mak aku tu mmg suka membaca & suka sangat bgtau info apa saja yg dia tahu...Agaknya dolu2 mak aku tu cita2 nk jadi wartawan kot...hahahaha
JERUK IKAN
2 keping ikan isi - cntohnya ikan tenggiri,tongkol,ikan merah,ikan jenahak & lain2
(ikan ni gaul garam kunyit & goreng)
Bahan tumis:
2 bunga lawang- yg macam bintang tu
5 bunga cengkih- yg kecik2
1 camt halba campur - yg biji sawi + macam2 tu
1 kayu manis- kulit kayu yg bergulung tu
Bhn Lain:
15 biji bawang merah(bawang kecik) - biar sebiji2
10 bawang putih- biar sebiji2
1 bawang besar- belah 8
2 cili merah - potong serong
1 ketul halia- potong panjang2( halia ni banyak pun xpe)
1 cawan cuka makan (yg airnya jernih & masam tu la) ada jual kt kedai.selalunya tempat kicap & sos...guna yg jernih sbb ada cuka yg merah
sikit kunyit
garam,gula & minyak
1. ikan tu garamkan & kunyitkan..goreng..angkat
2. Panas dalan 1/4 cwn minyak & tumis rempah2 tu (bahan tumis)
3. bubuh cuka & garam serta gula..Pastu bubuh bawang merah,bawang putih yg x perlu potong tu & halia...kacau dlm 5 minit..Ni tujuannya nak kasi bawang & halia tu jadi rangup & x lembik sbb cuka tu yang menjerukkan bawang2 tu...Lepas kacau dlm 5 minit tu baru tambah air dl 1 cwn..Ni untuk menjadikan kuah.. Jagn bubuh air dulu sbb nnt bawang2 tu lembik sbb dh kira mcm rebus plak...bila bwng2 tu dh sebati ngan cuka baru masuk air tau..baru dia rangup & sedap
4. Dh nk angkat baru masuk cili & bawang besar yg potong 8 tadi..Rasa la garam gulanya..Rasa ikan jeruk ni kena seimbang masam,manis & masinnya...ikut selera la...
**** Pesan nenek aku... jeruk ikan ni lagi lama simpan lagi sedap sebab rasanya akan jadi sebati..Tapi panaskan la tiap2 hari...Buat banyak2 ....kalau kuah dh kering tambah je sikit cuka & sikit air..rasa la balik masam,masin manisnya...
Asalnya lauk ni nenek yang masak...Namanya "Jeruk Ikan Jenahak"..Seriously aku xtau camana ikan tu sbb aku x tengok...Yang aku tgk ikan tu dh jadi macam ni...Lauk ni rasa masam2 manis & sikit pedas..Pak Njang la paling suka sbb aku nampak banyak kali di tambah lauk ni masa buke puasa...Mak aku ada masak asam pedas daging....sambal petai....ikan goreng & laksa sbb achik nak makan laksa...Tapi ntah macamana aku x amik gambar...mmg ada amik gambar tp rasanya guna tab Haikal kot sbb dlm camera aku...gambar ni jew yang ada...huhuhu
Hmmm buka puasa hari 28 puasa macam biasa jew...tapi rasa macam sedih la jugak sbb hari ni last buka puasa ramai2...Malam ni achik.pakcik,haikal & aqil x tido umah nenek sbb esok pagi lepas sahur dorang dh nak bertolak balik Pahang...Tahun ni dorang semua berya di Pahang...huhuhu
JERUK IKAN
2 keping ikan isi - cntohnya ikan tenggiri,tongkol,ikan merah,ikan jenahak & lain2
(ikan ni gaul garam kunyit & goreng)
Bahan tumis:
2 bunga lawang- yg macam bintang tu
5 bunga cengkih- yg kecik2
1 camt halba campur - yg biji sawi + macam2 tu
1 kayu manis- kulit kayu yg bergulung tu
Bhn Lain:
15 biji bawang merah(bawang kecik) - biar sebiji2
10 bawang putih- biar sebiji2
1 bawang besar- belah 8
2 cili merah - potong serong
1 ketul halia- potong panjang2( halia ni banyak pun xpe)
1 cawan cuka makan (yg airnya jernih & masam tu la) ada jual kt kedai.selalunya tempat kicap & sos...guna yg jernih sbb ada cuka yg merah
sikit kunyit
garam,gula & minyak
1. ikan tu garamkan & kunyitkan..goreng..angkat
2. Panas dalan 1/4 cwn minyak & tumis rempah2 tu (bahan tumis)
3. bubuh cuka & garam serta gula..Pastu bubuh bawang merah,bawang putih yg x perlu potong tu & halia...kacau dlm 5 minit..Ni tujuannya nak kasi bawang & halia tu jadi rangup & x lembik sbb cuka tu yang menjerukkan bawang2 tu...Lepas kacau dlm 5 minit tu baru tambah air dl 1 cwn..Ni untuk menjadikan kuah.. Jagn bubuh air dulu sbb nnt bawang2 tu lembik sbb dh kira mcm rebus plak...bila bwng2 tu dh sebati ngan cuka baru masuk air tau..baru dia rangup & sedap
4. Dh nk angkat baru masuk cili & bawang besar yg potong 8 tadi..Rasa la garam gulanya..Rasa ikan jeruk ni kena seimbang masam,manis & masinnya...ikut selera la...
**** Pesan nenek aku... jeruk ikan ni lagi lama simpan lagi sedap sebab rasanya akan jadi sebati..Tapi panaskan la tiap2 hari...Buat banyak2 ....kalau kuah dh kering tambah je sikit cuka & sikit air..rasa la balik masam,masin manisnya...
Asalnya lauk ni nenek yang masak...Namanya "Jeruk Ikan Jenahak"..Seriously aku xtau camana ikan tu sbb aku x tengok...Yang aku tgk ikan tu dh jadi macam ni...Lauk ni rasa masam2 manis & sikit pedas..Pak Njang la paling suka sbb aku nampak banyak kali di tambah lauk ni masa buke puasa...Mak aku ada masak asam pedas daging....sambal petai....ikan goreng & laksa sbb achik nak makan laksa...Tapi ntah macamana aku x amik gambar...mmg ada amik gambar tp rasanya guna tab Haikal kot sbb dlm camera aku...gambar ni jew yang ada...huhuhu
Hmmm buka puasa hari 28 puasa macam biasa jew...tapi rasa macam sedih la jugak sbb hari ni last buka puasa ramai2...Malam ni achik.pakcik,haikal & aqil x tido umah nenek sbb esok pagi lepas sahur dorang dh nak bertolak balik Pahang...Tahun ni dorang semua berya di Pahang...huhuhu
Subscribe to:
Posts (Atom)
