Friday 18 August 2023

MANTAO KUKUS CICAH SAMBAL SARDIN

 Beberapa minngu lepas nampak Cikgu Amie asyik makan mantao dengan rendang ayam.Teringat mantao terliur la pulak


Untuk iftar semalam petang saya makan mantao kukus cicah dengan sambal sardin 
Juga secawan minuman panas..white coffee.


Masyaa Allah...puas anak tekak dapat makan mantao dan sambal sardin ni..


Saya hanya kukus 4 biji mantao..Kukus dalam kuali saja.Baki yang daripada 8 biji yang telah saya goreng beberapa hari sebelumnya.Tapi masa versi goreng hanya makan mantao kosong tiada pencicah.

Dulu...mantao ni tak pernah ada dalam senarai pun ketika berbelanja.Tidak pernah ada dalam peti ais rumah saya.
Jadi tersuka ni bila ada satu kali tu anak jantan tu order mantao goreng cicah sos bolognese masa makan kat Soru..Rasa teringat- ingat kesedapan gandingan mantao cicah kuah savouri.Selalu tahu mantau makan gitu sahaja atau cicah susu pekat saja.Tapi bila gabungan dengan kuah savouri,rupanya gandingan mantap untuk tekak ini.


Menikmati  mantao kukus panas-panas...dicicah sambal sardin yang pedas dan bersulam kopi putih penuh aroma...sambil melayani cuaca dingin dek hujan dan mendung sepanjang hari..sungguh mengasyikkan.

8 comments:

  1. Woooo.... cuaca dingin di sana ya.
    Aduhai, di sana berkopi putih, di sini berkopi hitam.
    Memang rasa duduk santai-santai di pinggir kayangan dapat minum kopi dalam suasana dingin.
    Saya suka mantuo! Cecah dengan sambal sardin pedas disulam kopi panas, aduhai...mantap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...
      Cuma bab nak menggoreng mantou saya masih fail...Jadi berminyak dan tidak secantik makan kat kedai..tu yang saya kukus saja

      Delete
  2. Mcm best pulak nak try mantao 😍 Selalu nampak yg frozen kat pasar raya. Nanti bolehlah try jugak. Sardin ni mmg sedap makan dengan apa saja kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul....cicah apapun kena ja dengan saedin kan

      Delete
  3. Wah.. mcm kena beli n try je ni.. dulu2 kak lin pun mkn gitu je.. 🤗

    ReplyDelete
  4. Aduhai...sedap plak nampak tu ha...

    ReplyDelete