Monday 23 September 2019

TIWADAK GURING

 Tiwadak Guring
Haaaaaaaa..... tahu ke Tiwadak Guring
Hehehehehe... aku pun baru tahu
Mana aku tahu..?
Tahu dari Aunty Ogy......
Rupanya kalau dalam bahasa Banjar
Cempedak Goreng dipanggil Tiwadak Guring....

 So... Ni namanya Tiwadak Guring
Mak aku goreng malam tadi
Makan sambil tengok berita kat TV nak tahu status jerebu dan status persekolahan
Maklumlah dah sedap cuti jerebu 2 hari + 2 Hri weekend..
Dah 4 hari x sekolah
Macam nak doa jer supaya isnin pun cuti.. 五五五五
Tapi dengan pasrahnya terima jer la keputusannya semua sekolah di WP KL ni dibuka seperti biasa
Hanya sekolah di Sri Aman, Klang & Hulu Langat jer tutup sebab IPU masih ginggi
So makan jer lah Tiwadak Guring ni
Sambil siap beg & uniform untul sekolah esoknya
Hahahahaha


Cempedak a.k.a Tiwadak ni bsli kat Hero semalam siang
Pagi ikut mak aku gi rewang
Balik mak aku beli cempedak ni
Mak aku beli 2 biji
Lagi sebiji bagi kat mak Nik
Actually dah 2 hari berturut-turut mak amu beli cempedak ni
Sebabnya dah lama juga x nampak pun orang jual cempedak
Ingatkan musim cempedak dah habis
Tetiba jumpa jual kat Hero..
Memang beli la
Beli hari Sabtu aku bantai makan mentah camtu jer ngan mak aku
Habis sebiji..
Kakak x makan
Kakak balik kampung

Tiwadak celup tepung
Ready to deep fry..

Tiwadak Guring hot & crispy
Heee.... Banjar + English..

Tengah makan..
Bila dengar jer sekolah dah buka semula
Terus murung..
Hahahaha
Tapi makan tetap makan
Sampai x sedar dah habis..

Mak aku caka bijinya pun boleh makan
Aku try la


Sedap bai..!!
Rasa macam ubi rebus
Tak sedar termakan sampai berbiji-biji
Tetiba mak aku cakap jangan makan banyak
Nanti esok asyik kentuttttttt dalam kelas kang....
Ish.. apa kaitan makan biji cempedak ngan kentut plak...?

6 comments:

  1. Replies
    1. Alamak... Yer ke..
      Mungkin kiter yang salah baca kot...
      Cer bagi maksud gorwng in banjar

      Delete
  2. aunty pun banjar juga cella..tiwadak tu dah betul...pat guring tu dah kelain pulak maknanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaa.. Auntu Saniah pun Banjarean jugak ker..
      Hehehe... Sorry salah info..
      Cer bagi jawapan yang betul 五五五

      Delete
  3. Sorrr Aunty baru baca entri Dik Cella..wah dah pandai speaking Banjar...orang kampung Aunty memang sebut Tiwadak guring,kalau sebut ikan goreng pulak,ikan guring(bahasa banjar)manakala TIDUR pulak disebut juga GURING,sebutan sama maksud berbeza...jgn pening tau Dik Cella..ha..ha

    ReplyDelete