Friday, 16 May 2014

SAMBAL IKAN FREE

Sambal Ikan Free...Menu dinner...
Percaya atau tidak yang pastinya semua sambal ni aku makan ngan mak aku je...hahahaha..
Kakak xnak makan...alhamdulillah..
Dapat la aku makan puas2..hahahahahaha..gelak jahat
4 ekor ikan free masak sambal ni ,mak aku hanya makan sekor jew...
Lagi 3 ekor..aku lah yang makannnnnn...!!!!
Ni gambar entry hari tu..sebab hari ni aku x amik gambar ikan yang belum masak... Ikan Free ni..adalah ikan yang aku xtau nama.....yang 3 ekor dah Masak Lemak Ikan Free entry 1 Mei hari tu..Ikan ni mak Zamir yang kasi hari tu..Emak dia kasi 7 ekor...
3 dah masak 3 minggu lepas..
Cam biasa..sebab banyak tulang mak aku kata kena kelar rapat2 & goreng garing2....

 3 ekor xtau nama..tapi yang sekor ni mak aku kata ikan talapia...tetap kena kelar rapat2 juga supaya ikan talapia tu akan rasa adil & samarata...xla nanti ikan talapia tu sedih sangat sebab dia sekor je lain dari spesis tu..hahahaha
Sambal ni nampak je merah menyala2..tapi x pedas tau....sebab cam biasa la,mak aku hanya akan guna cili merah fresh,bukan cili kering tau..Aku memang x suka sambal yang guna cili kering sebab pedas..Sebab tu setiap kali buat sambal mak aku kata dia akan guna cili merah..Tapi ada la juga sesekali mak aku buat guna cili kering terutama sambal untuk nasi lemak..Mak aku kata sebab sambal nasi lemak kena buat guna cili kering..tapi aku hanya akan amik sambal tu ciput je  la sebab pedas...

SAMBAL IKAN FREE

4 ekor ikan free-bukan nama sebenar
 garam & kunyit untuk gaul pada ikan
4 cili merah
1 bawang besar- 1/2 blend ngan cili..1/2 lagi potong bulat
sikit daun sup
1 tomato @ 10 tomato ceri
sikit gula & garam
Minyak untuk goreng

1. Gaul garam kunyit pada ikan & goreng garing.
2. Blend cili & bawang besar.
3. Panas minyak & tumis bahan blend..biar sampai garing & naik minyak..Maksudnya sampai jadi lapisan minyak & air kuahnya kering..
4. Masukkan garam & sikit je gula..
5. Masukkan ikan goreng & tomato ceri..& bawang potong bulat
6. Tabur daun sup cincang supaya warnanya cantik & nampak menyelerakan..

*** Pesan mak aku...kalau ada resipi yang nak kena blend bawang &  nak guna bawang potong bulat gegelang.......
Tips...
Semua bawang besar tu potong je bulat2 semuanya..Pilih yang bulat2 cantik untuk  hiasan atau untuk masukkan dalam sambal supaya nampak gegelang bawang yang cantik2..Yang x cantik bulatnya & bahagian tampuk seta hujung bawang pilih untuk blend ngan cili...sebab yang nak buat hiasan kena cantil..yang nak blend xkisah pun...



No comments:

Post a comment