Saturday 9 December 2017

UBI KAYU KUNING

Ubi Kayu Kuning Rebus
Makan ngan Sambal Puyu & Ikan Haruan Kering
Mmmm...x pernah aku makan camni
Selalu kalau Ubi Kayu rebus mak aku akan surve ngan Kelapa Parut+ Garam & Gula Melaka@ Gula Merah..
Takpun makan ngan Sambal Tumis Ikan Bilis...
Tapi yang ni makan ngan Sambal Puyu dan Ikan Haruan Kering Goreng..
Mmmm....rasa dia...?
Ntah lah...
Aku lagi suka cicah ngan Kelapa & Brown Sugar kot...
Tapi kata mak aku dolu zaman Jepang memang ramai orang kampung yang makan Ubi Katu menggantikan nasi kerana padi disawah habis dibakar oleh tentera Jepang..
So,zaman penjajahan Jepang Ubi Kayu Rebus dimakan sebagai nasi bersama ikan kering
Haaa...Jepang la pulop..
Sesekali guna bahasa Indon...!
Kerana kata mak aku sesetengah tempat di perdalaman dan pergunungan yang jauh ke hulu masih menjadikan Singkong sebagai makanan harian...
Haaa...singkong tu ubi kayu la...


 Ha...inilah pokok Ubi Kayu yang sedang dimakan ubinya ini...
Tapi kenapa Ubinya bewarna kuning...?
Haaa...nenek cakap nenak ada tanam 2 jenis Ubi Kayu.
Ubi Kayu Putih dan Ubi Kayu Kuning....
Apa bezanya..?
Hmmm...bezanya Ubi Kayu Putih isinya warna putihlah
Ubi Kayu Kuning isinya warna Kuning..
Pokoknya sama ker...?
Oh,pokoknya nenak kata ada sedikit perbezaan..
Apa bezanya...?
Hurmmm...mari kita lihat....


Sekali pandang nampak pokok- poko ubi tu sma sahaja..
Tetapi jika diteliti ada bezanya...


Nenek kata ni Pokok Ubi Kayu Kuning.
Tangkai daunnya bewarna merah pucat.
Yang paling katra ialah PUCUKnya bewarna GELAP....





Ni Pokok Ubi Kayu Putih
Tangkai daunnya bewarna merah pekat
Pucuknya bewarna hijau cerah...

Pangkal pokok nampak sama jer..
Daun pun nampak sama jer..
Warna tangkai daun dan pucuknya jer sedikit berbeza
Ops...
Ada sedikit perbezaan..
Ubinya sama bentuk tapi Ubi Katmyu Kuning mempunyai kulit dalamnya bewarna putih..
Manakala Kulit Dalam Ubi Kayu Putih Kulit Dalamnya bewarna pink..
Mmmm...xde pic ubi yang berkulit tu
Takpe....
Nanti nak balik KL nenek akan korek Ubi Kayu Putih dan Ubi Kayu Kuning untuk bawa balik KL..
Nanti kita leh citer detail...
Haaaaa....aku dah minat pertanian...
Hihihi...bila balik kampung ..
Auto Format Brain..!
Hihihi...




Pangkal Pokok Ubi Kayu Kuning
Batangnya x la sebesar bayang Ubi Kayu Putih..
Tanah tu bekas nenek gali ubinya semalam



Ni Ubi Keledek Jepun
Mak aku beli kat KL bawa balik ket nenek sebab nenek suka sangat Ubi Keledek Jepun nj..
Nenek cakap kat sini susah nak dapat..
Kat pasar memang xde..
Yang ada hanya keledek biasa..
Apa bezanya Keledek Jepun dan Keledak biasa..
Nenek cakap Keledek Jepun Ubinya kecik2
Kulinya merah tapi isinya kuning..
Rupa lebih kurang keledek malaysia  tapi isi SANGAT MANIS ..
Takde urat- urat halus dan isinya padat..
Mmmm...nenek banyak tahu pasal Ubi Keledek Jepun sebab nenek suka Keledek Jepun


Aku makan Ubi Kayu Kuning Rebus je
Sebab yang ni susah nak jumpa kat KL
Kalau ubi kayu putih sebang nak dapat
Keledek Jepun pun kat Giant...kat AEON..Eoan Big..ada jer jual dalam paket
Yang dah siap kukus pun ada..
Cuma selalunya aku x beli yang siap masak sebab Ca Ya Nun Alif yang selalu jual..
Heeee...



Ikan Haruan Kering
Homemade by nenek
Bukan ikan tubyang nenek buat
Tapinikan Haruan tu nenek pancing
Pastu nenek yang siang dan proses sampai jadilah Haruan Kering



Goreng makan ngan Ubi Kayu Kuning..
Menu baru untuk aku




Ubi Kayu Kuning
Masih ada beberapa ketul dalam periuk..
Mak aku cakap nanti petang nak buat Kuih Getuk Ubi Goreng...

6 comments:

  1. sis dah lama tak makan ubi kayu ....
    nak kena pi pasar nak carik ubi kayu ,
    semua nie moment zaman kekanak tau ... makan ubi kayu cicih sambal dan makan ngan ikan kering ...nostalgia betuiii laaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti ingat zaman jepang ni...
      hihihi...kiter pun suja juga ubi kayu..tapi kita suka cicah kelapa & brown sugar..nesttt...!

      Delete
  2. salam tuan! boleh ke dpt sedikit keratan btg ubi kayu kuning tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...benih ubi ni kat kampung nenek kiter..kiter kat KL

      Delete
  3. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete