Monday 6 July 2015

ASAM PEDAS IKAN PARI,MASAK LEMAK LABU IKAN MASIN,WANTAN GORENG, JELI RESBERRY...IFTAR KE-6 RAMADHAN 2015

Asam Pedas Ikan Pari...
Lauk Iftar hari ke 6..
Peberet abang ni ikan pari...
Hari ke 6 puasa..
Berbuka bertiga juga...
Abang...aku...mak aku...
Tapi setiap khamis kakak akan balik nyer nak buka puasa ramai-ramai




ASAM PEDAS IKAN PARI
2 keping ikan pari
1 cawan air asam jawa caur
1 tangkai daun kesum
1 serai -ketuk
minyak
garam & sikit gula

Bahan blend:
15 cili kering-potong & rebus lembut
1 bawang besar
2 bawang putih
sikit belacan
sikit lengkuas

1. Panaskan anggaran 1/4 cawan minyak & tumis bahan blend hingga garing.
2. Masukkan ikan & serai
3. Bila ikan dah kecut,masukkan air asam + sikit air ikut pekat yang disuakai.
4. Tambah garam,gula & daun kesum

Bahan nak buat Masak Lemak Labu dengan ikan kering..
Asalnya mak aku kata nak buat Sira Labu tapi aku ngan abang xnak...
So mak aku kata tukar plan dari dessert dah jadi lauk...
CAmtu plaks yer....hehehe

Masak Lemak Labu Ikan Kering...Iakan Masin pun boley
Memang kering pun...hahahaha
Bukan ikannya tapi kuahnya..
Kata mak aku asalnya buat kuah tu pekat...
Dah nak berbuka habis kuah tu dimakan oleh labu..
Labu x puasa la tew...hahahaha


MASAK LEMAK LABU IKAN MASIN

1/2 biji labu-kupas & potong besar2
3cawan santan
1 ekor kecik ikan talang masin
1/2 bawang besar hiris
1 cili merah potong
1 suudu teh kunyit
garam

1. Masuk je semua bahan dalam periuk & biar hingga labu empuk.


 Kulit wantan & inti daginga ayam cincang
Dah siap isi inti,,,tunggu nak goreng jew

 Dah siap goreng...makan panas2 dengan  Thai Chilly Sos
UNTUK RESIPI & CARA BUAT KLICK SINI

Puding Kristal Resberry ni mak aku kata beli serbuk Jelly Nona & masak je ikut arahan kat kotak tu..




Image result for jelly kristal nona
Ni contoh jelly kristal Nona..
Mak aku kata guna perisa Resberry tu nampak menarik..
1 kotak jelly tu hanya dapat 3 gelas macam kat atas tu jer..
Cukup sorang segelas untuk mak aku...abang dan aku...

Masa nak makan mak aku tuangkan susu cair...
Pergh....masam-masam manis..lemak2 berkrim...
layannnnn

No comments:

Post a Comment