Thursday, 8 December 2016

RESEPI KETUPAT GORENG

Ketpat Goreng...
Bukan Ketpat Palas tu..
Ni ketupat Adabi..
Nasi impit..
Nasi impit ni orang kampung nenek panggil Rice Cube..
hehehe..


Ketupat Goreng a.k.a Nasi Impit Goreng ni..
Selalu fofuler musim raya..
Sebab selalu ada lebihan ketupat or nasi impit..
Mmm...mak aku selalu buat Ketupat Goreng ni if ada lebihan Nasi Impit..


Ni pun mak aku masak Ketupat Goreng ni sebab ada lebihan Nasi Impit 2 hari lepas
Dua hari lepas kan ada masak Nasi Impit Rendang Daging tu..
So sebab ada lagi 2 bungkus kecil tu..
Mak aku buatkan Ketupat Goreng..


KETUPAT GORENG..
[untuk 1-2 orang]


2 biji ketupat/ nasi impit mini
1/2 bawang besar
1 sudu cili kisar/sambal tumis
1 ketul kecil ayam goreng- carik2kan
5 hiris carrot- racik
1 pokok daun sup + daun bawang
1/2 cili potong
1 biji telur
1 sudu kicap
2 sudu minyak
garam secukup rasa



 1. Panaskan minyak & tumis bawang hiris..

 2. Masukkan cili kisar / sambal


 3. Tambah isi ayam goreng ..carrot..cili & kacau rata..


 4. Ketupat dipotong 3x3 ..sebiji ketupat potong 9


 5. Masukkan ketupat kiub & gaul rata..


 6. Tambah kicap & sikit garam..gaul rata..


 7. Pecahkan sebiji telur..


 8. Gaul rata...

9. Tutup api & masukkan daun sup daun bawang & gaul rata...
Siappp...


Walaupun hanya 2 bungkus kecil..
Dapat sepinggan yang memang cukup untuk orang kuat makan & kalau orang jenis diet..boleh share 2..3.. orang

So..lepas ni jika ada beli sate ker...minta ketupat lebih yer...hahaha..2 biji ketupat dah cukup untuk sarapan sorang or berdua..
Kalau beli Lontong ker..
x sempat nak makan kuah dah basi .
Jangan buang nasi impitnya..
Recycle la..
Some time recycle food more delicious...
Trust me..!!
eg: Fried Rice & Fried Rice Cube ni ler..


Tapi sebab warganegara rumah ni 3 orang.
Memang x cukup la Ketupat Goreng nan 2 butir itew..
So ..1st come..1st surve la. .
Hahahaha..
Altanatif untuk orang lambat mandi..
Mak aku masak Nasi Tak Impit Goreng..
Nasi Goreng larrrr....
Pun sedapppppp...

No comments:

Post a comment