Tuesday, 24 May 2016

PULUT BUNGA TELANG & HOMADE KAYA

Pulut Bunga Telang & Homemade Kaya...
Mak aku kata ada yang panggil Pulut Tetal
Ada yang panggil Pulut Tai-tai..
Ada yang Panggil Pulut Tekan..
 ??????

Sarapan hari Sabtu baru ni..
Mula memang aku pelik tengok pulut warna biru..
Selalu mak aku akan buat pulut warna putih ..
Kadang-kadang warna kuning..pulut kuning...


Tapi hari ni pelik do...
Mak aku masak pulut warna biru...
Mak aku kata xyah la nak pelik sangat sebab kan semalam tengahari tu aku sama2 ngan mak aku petik Bunga Telang..
Bunga Telang..???
Lahhh yang kutip kat pagar semalam tu...
Ooooooo....ingat..ingat..ingat....


Ni Bunga Telang namanya....
Pokok maca,m pokok kacang panjang..
Buah dia macam buah kacang pea...yang masak sayur cap cai tu..
Mmmm....lupa nak amik gambar pokok tu sebab masa tu mak aku x cakap plak bunga ni boleh makan..



Pulut Bunga Telang ni mak aku kata kalau kat Melaka panggil Pulut Tetal...
Mmmm..entah..aku x pernah dengar..
Yang aku ingat ..Achik pernah upload Pulut ni kat Group Family masa Achik gi Pasar Terapung kat Thailand..
Achik kata  Achik x lalu nak makan sebab x tau sapa yang masak...
Tapi yang ni mak aku yang masak tau..
So ...makanlah tanpa was2...

 Pulut ni makan ngan Homemade Kaya..
Kaya yang mak aku masak sendiri...
Makan tanpa was2..
Tapi...tapi...tapi..
Jujurnya....
Aku hanya makan pulut tu seketul je cicah ngan kaya sebab manis..
Aku lagi feel layan Pulut Kuning Rendang Daging...
Heeee...
Mak aku yang beria-ia makan dari pagi sampai petang sebab aku ngan kakak x minat....
Mak aku kata ni makanan tradisional dolu-dolu..

PULUT BUNGA TELANG

2 cawan beras pulut- rendam semalaman dengan air bunga telang
20 kuntum bunga telang + 1cawan air panas
1 cawan santan pekat + 1/2 sudu teh garam & 1 sudu teh gula
1 daun pandan


1. Rendam bung telang dengan air panas & biar sejuk



2. Cuci & rendam pulut dengan air bunga telang...tambah air hingga pulut tenggelam





3. Kukus pulut hingga masak & gaul dengan santan pekat bercampur garam & sikit gula.
4. Jika nak tahan lama ..kukus lagi sekali setelah digaul santan.




 5. Masukkan dalam acual kecil-kecil & tekan hingga padat.
HIdangkan dengan kaya....

   ** Seeloknya tekat padat macam buat nasi impit.










No comments:

Post a comment