Wednesday, 29 October 2014

BADAK BERENDAM......VERSI AFRIKA...!!!!

Soalan Bahasa Melayu Penulisan Tahun 6
Bahagian B:

Hari telah lewat petang.Aku masih berjalan-jalan di tepi sungai berhampiran padang yang luas.Banyak binatang sedang meragut rumput seperti zebra,gajah dan juga zirafah.Sedang aku leka melihat zirafah meragut pucuk kayu,tiaba-tiba.......(mulakan karangan anda dengan tiba-tiba...)

Tiba-tiba muncuk empat ekor badak yang sedanga berendam......
Hahahaha...aku dah termasuk dalam National Georaphy la plak....hehehehe
Minum petang hari Ahad yang lepas....Kata mak aku ni namanya Kuih Badak Berendam..
Tapi aku x nampak macam kuih pun...nampak macam bubur jew...
Sebab ada kuah...macam bubur bebola yang warna-warni yang mak aku pernah buat bula puasa...
Rasa dia macam kuih koci pun ada juga tapi kuih koci memang la nampak macam kuih sebab bungkus dengan daun pisang....
Sebab banyak tanya..mak aku kata sukahati lah...xnak panggil kuih pun xde sapa yang nak larang.
Kata mak aku panggil je Badak Berendam...xyah sebut kuih...xyah sebut bubur...
o
Ok lah...ok lah....kuih pun kuih lah....yang pasti memang aku rasa sedap sangat....
Kakak pun kata sedap ..
Post kat whatsapps pada Achik...Achik pun kata dia suka Badak Berendam ni....

Habis jugaklah satu bekas ni kitorang makan masa minum petang...Kenyang sampai malam...hehehe

Masa tengok mak aku tengah gentel kuih tu,,,aku ingatkan mak aku nak buat Kuih Tepung Bungkus peberet aku tu...sebab nampak ada bebola yang ada inti tu & santan...
Rupanya Badak Berendam....
Kata mak aku...selalunya bebola tu dibuat warna putih atau hijau..
Tapi mak aku kata yang ni warnanya agak hitam sebab mak aku kata guna tepung pulut hitam...
Hmmmm...bila aku tengok lama-lama ...
Memang ada rupa Badak la....hahahaha
Siap berendam lagi....mandi susu kot...
Dah tu warna hitam plaks...
Macam Badak Afrika pun ya...
Yang selalu aku tengok kat ASTRO 550...
Apapun...walaupun nama dia badak ke...kanggaru ke...buaya ke...
aku x kisah pun...yang penting aku suka sebab sedap....
hehehee

BADAK BERENDAM...versi Afrika

inti kelapa:
 1kelapa parut putih ( dalam 3 cawan la)
2 Gula Kelantan ( Gula Melaka)
3 sudu  gula pasir
1sudu kecik garam
1/2 cawan air
2 daun pandan
2 sudu tepung gandum
 
Badaknya:
1cawan tepung pulut putih
1/2 cawan tepung pulut hitam
Air secukupnya

Kuahnya:
4cawan santan pekat
4sudu tepung beras
1camt garam halus
1camt gula
2 daun pandan

1. Mula-mula buat inti kelapa..Ni mak aku kata inti lebih masa buat tepung bungkus hari tu..simpan dalam freezer


2. Pastubentukkan inti kelapa jadi bebola sebesar guli...
 3. Buat pula tepung untuk badaknya..campur tepung pulutputih,tepung pulut hitam & air .Bancuh hingga jadi macam playdough..Warnanya memang belum gelap..tapi bila masak nanti akan lebih gelap
3. Ambil sikit tepung playdough tu & buat lubang untuk isi inti
4. Isikan inti kelapa yang dah dibuat bebola tadi.Tangan kiri tu alas dengan daun pisang.Kalau xde daun pisang alas je dengan piring.
 5. Bulatkan semula.Pastikan tidak bocor

6. Buat hingga habis semuanya..Kemudian masak air setengah periuk hingga mendidih.Rebus bebola hingga timbul seperti buah melaka.
7.Tapiskan bebola yang sudah masak.
8.Dalam periuk yang lain campurkan semua bahan untuk buat kuah & masak atas api perlahan sambil dikacau hingga mendidih & kuahnya sedikit pekat.Tutup api
9.Masukkan semua bebola yang sudah direbus.
10.Bebola boleh dibiarkan separuh tenggelam supaya nampak warna bebolanya..
11. Boleh juga dikacau supaya bersalut kuahnya..

Tapi aku suka bila mak aku masukkan dalam mangkuk dessert..sebab baru rasa best nak makan...
Minum pulak teh O panas..Memang layan la sebab masa ni hujan tengah lebat....


No comments:

Post a comment